۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۴۱۳۳
وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان به اظهارات رئیس بانک توسعه اوراسیا در مورد ایجاد ارز واحد برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا واکنش نشان داد.
«باخیت سلطان اف» وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان به اظهارات «آندرئی بلیانین اف» رئیس بانک توسعه اوراسیا در مورد ایجاد ارز واحد برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا واکنش نشان داد.

وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در این خصوص گفت: پشت چنین اظهاراتی هیچ مبنای جدی وجود ندارد.

سلطان اف افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک موسسه بین المللی می باشد که پروژه‌های سرمایه گذاری دارای ماهیت همگرایی را تامین مالی می‌کند.

وی گفت: بنابراین فکر می‌کنم که بررسی مسائل مربوط به ایجاد ارز واحد در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اختیار رئیس بانک توسعه اوراسیا نیست و نمی تواند باشد.

سلطان اف در ادامه گفت: اظهارات بلیانین اف در این زمینه اعتقاد شخصی وی به عنوان یک متخصص و کارشناس است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان و رسانه های اغلب اوقات به طور غیر منطقی موضوع انتقال به یک ارز واحد در محدوده اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مطرح می‌کنند در حالی که وظیفه اصلی تمام نهادهای این اتحادیه لغو موانع در تجارت میان کشورها از جمله از طریق معرفی استانداردهای واحد و الزامات مشترک برای محصولات و واردات از کشورهای ثالث است.

سلطان اف بر اهمیت درک این مهم از سوی شهروندان تاکید و گفت: تمام پایه های حقوقی اتحادیه مذکور به طور جدی بر رعایت مسائل مربوط به استقلال تمام شرکت کنندگان این اتحادیه متمرکز شده است.

وی گفت: مسائل مربوط به تنظیم ارزی و انجام تسویه حساب های تجاری نیز به طور مستقل از سوی هر کشور شرکت کننده صورت می‌گیرد.

سلطان اف افزود: در این راستا بار دیگر می گویم که در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد ارز واحدی برنامه ریزی نشده است.

رئیس بانک توسعه اوراسیا اخیرا در مصاحبه با «روسیسکایا گازیتا» اظهار داشت که اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمونه اولیه بانک مرکزی آینده اتحادیه اقتصادی اوراسیا می باشد و ارز واحد این اتحادیه باید «روبل» نامگذاری شود زیرا ارز روسی به طور گسترده در فضای اقتصادی 5 کشور عضو این اتحادیه استفاده می شود.

سال گذشته میلادی شورای ملی محاسبات روسیه پیشنهاد ایجاد ارز واحد الکترونیک اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مطرح کرده بود که مورد حمایت وزارت دارایی این کشور قرار گرفت.

اما وزارت اقتصاد قزاقستان در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که قزاقستان از ایجاد ارز واحد الکترونیک حمایت نمی‌کند.

در اواخر ماه نوامبر سال 2017 میلادی «میخایل دمیدینکو» معاون مرکز مطالعات همگرایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اذعان کرده بود که کشورهای این اتحادیه فعلا آماده ایجاد ارز واحد نیستند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت. 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر