۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۵۴۱۲
رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان:
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، تامین امنیت آسیای مرکزی را منوط به بهبود اوضاع و شرایط امنیتی در افغانستان دانست و تاکید کرد: سازمان شانگهای بایستی توجه ویژه‌ای به همسایه جنوبی خود داشته باشد.
"سید اسحاق دلجو حسینی"، کارشناس مسائل سیاسی و رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان در رابطه با اجلاس سران پیمان شانگهای که در بیشکک "قرقیزستانگ برگزار شد، گفت: در این اجلاس مهم و حائز اهمیت منطقه‌ای هشت رئیس جمهور و 10 هیئت بلند پایه از جهان شرکت کردند که یکی از محورهای مهم این اجلاس بحث امنیت، توسعه اقتصادی و افغانستان پس از سال 2014 بود.
 
وی افزود: افغانستان در قلب آسیا کشوری مهم و دارای موقعیت استراتژیک است که در گذشته نیز محل عبور و شاهراه اقتصادی جاده ابریشم بوده و اکنون نیز موقعیت مهم امنیتی دارد. در نتیجه افغانستان برای کشورهای عضو شانگهای مهم است و  پیمان شانگهای نیز برای این کشور مهم و با ارزش است.
 
این در حالی است که افغانستان درگیر حل و فصل مشکلات خود است و از سویی کشورهایی که اکنون در افغانستان حضور نظامی دارند نیز پس از سال 2014 این کشور را ترک می‌کنند و افغانستان با همسایگان خود تنها باقی خواهد ماند.
 
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان ادامه داد: بایستی توجه داشت که کشورهایی با محورهای مشترک امنیتی، اقتصادی و سیاسی در کنار یکدیگر باقی خواهند ماند به همین سبب موضوع امنیت که مسئله‌ای اساسی است در اجلاس شانگهای مورد بحث قرار گرفت.
 
رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان با اشاره به بیش از 3دهه جنگ در این کشور در مورد اهمیت افغانستان و امنیت آسیای مرکزی اظهار داشت: نیروهای متجاوز از شرق و غرب بیش از 3دهه جنگ را برای این کشور ارمغان آوردند و تجربه نشان داده که به یقین امنیت در آسیای‌مرکزی و منطقه، بدون تامین امنیت، آرامش و اقتصاد توسعه یافته در افغانستان، امکان‌پذیر نیست.

 زیرا صرف‌نظر از روابط مهم و باارزش تاریخی، فرهنگی و مذهبی افغانستان با کشورهای آسیای‌مرکزی، این کشور مشترکات و محورهای مهم امنیتی و اقتصادی نیز دارد، در عین حال مسائل امنیتی در مرزهای افغانستان، افراط‌گرایی، تروریسم و مواد مخدر تا حدودی تحت کنترل نیروهای نظامی غربی در افغانستان قرار دارد و کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه در کنترل موادمخدر و تروریسم که معمولا از جنوب صادر می‌شود اشراف ندارند.

 
حسینی افزود: نگرانی کشورهای عضو شانگهای این است که با خروج نیروهای خارجی پس از سال 2014 از افغانستان تسلط این نیروها بر مسائل مهمی که امنیت کشورهای اطراف را تهدید می‌کند وجود نداشته باشد و در نتیجه مشکلات بزرگی را در مرزهای روسیه و چین ایجاد کند به همین سبب یکی از برنامه‌های کاری سازمان شانگهای در این اجلاس موضوع افغانستان پس از سال 2014 بود.
 
وی در پاسخ به اين سوال که آیا افغانستان از کشورهای عضو شانگهای استفاده لازم را برده است، اظهار داشت: افغانستان در دوره‌هایی که کنفرانس همکاری‌های شانگهای برگزار شده، دچار بحران‌های زیادی بوده است. این در حالی است که اکنون نیز با حضور نیروهای خارجی و ناتو در افغانستان این کشور نتوانسته از ظرفیت‌های موجود استفاده لازم را ببرد اما موقعیت خاص این کشور مورد توجه کشورهای همسایه بخصوص روسیه و چین است و البته بحرانی که بیش از 3 دهه در افغانستان جریان دارد به تنهایی مهار نخواهد شد و احتیاج به همکاری کشورهای منطقه‌ای دارد.
 
کارشناس افغان ادامه داد: بایستی توجه داشت که افغانستان به خاطر عبور انرژی آسیای مرکزی و منابع معدنی نیز مورد توجه است و بدین منظور شرکت‌های بزرگی از سراسر جهان بویژه از چین و روسیه در این کشور مشغول فعالیت هستند.
 
دلجو حسینی اظهار داشت:  افغانستان در حدود 2 هزار کیلومتر با کشورهای آسیای مرکزی مرز مشترک دارد و این مرزها همیشه از سوی تروریسم آسیب‌پذیر بوده بنابراین یک واقعیت است که اگر امنیت در افغانستان تامین نگردد موضوع امنیت در هیچ کشوری در آسیای مرکزی تأمین نمی‌شود.
این درحالی است که اگر با عضویت کامل افغانستان و سایر کشورهای تأثیر‌گذار مانند ایران و هندوستان نیز موافقت شود، پیمان شانگهای وسعت و تأثیرگذاری بیشتری پیدا خواهد کرد.
 
رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم موضوع افغانستان مسئله ساده‌ای نیست، در عین حال تا سال 2014 نیروهای ناتو افغانستان را ترک خواهند کرد، بنابراین اعضای شانگهای قصد دارند پس از سال 2014 جایگاه نیروهای خارجی را در افغانستان پر کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر