۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۳۸۲۵
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به عملیات پهپادی روز شنبه یمن به پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» آرامکو در شرق عربستان سعودی، از همه طرف‌ها خواست از خود «خویشتنداری حداکثری» نشان دهند.
به گزارش پایداری ملی، در ادامه واکنش‌ها به عملیات تلافی‌جویانه روز شنبه علیه تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی توسط یگان پهپادی یمن، آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواستار «خویشتنداری حداکثری» همه طرف‌ها شده است.

در بیانیه‌ای که در وبگاه «سازمان ملل» منتشر شده، به نقل از سخنگوی گوترش آمده است: «دبیرکل، حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو در استان شرقیه پادشاهی عربستان سعودی که حوثی‌ها مسئولیتش را برعهده گرفتند، محکوم کرد و از همه طرف‌ها می‌خواهد که خویشتنداری حداکثری نشان داده و از هر گونه تشدید تنش در شرایط پرتنش کنونی پرهیز کنند و به قوانین بین‌المللی پایبند بمانند».

روز شنبه «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در «شرقیه» سعودی را هدف قرار داد.

این سرتیپ یمنی افزود: «عملیات مذکور در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است» (جزئیات بیشتر).

به دنبال انتشار این خبر وزیر خارجه آمریکا و برخی رسانه‌های غربی ادعاهایی درباره دست داشتن ایران در این حملات منتشر کرده‌اند اما «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران این ادهام‌ها را به شدت رده کرده است.

ظریف در پیامی توییتری در رد این ادعا نوشت: «مایک پامپئو بعد از ناکامی در (سیاست) "فشار حداکثری" (علیه ایران)، دارد به "فریبکاری حداکثری" روی می‌آورد. ایالات متحده و مشتریانش در یمن به خاطر این توهم که  برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر نمی‌شود، گیر افتاده‌اند. اتهام زدن به ایران باعث پایان فاجعه نخواهد شد [اما] قبول پیشنهاد آوریل ۲۰۱۵ ما برای پایان جنگ و آغاز گفت‌وگو ممکن است [منجر به پایان فاجعه شود]».


منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر