۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۳۵۰۰
روسیه از امروز (یکشنبه)، ریاست‌ دوره‌ای شورای امنیت را برای مدت یک ماه از لهستان تحویل می‌گیرد.
به گزارش پایداری ملی، ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل از امروز به مدت یک ماه بر عهده روسیه قرار می‌گیرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل به صورت ماهیانه و بر اساس حرف الفبای نام کشورهای عضو این شورا، میان اعضا تقسیم می شود. کشور لهستان، ریاست دوره‌ای ماه آگوست (ماه پیشین میلادی) را برعهده داشت.

برخی منابع آگاه به ریانووستی اعلام کردند که از آنجایی که روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است، در ماه جاری میلادی (سپتامبر) که ریاست شورای امنیت را برعهده دارد، قرار است مسائل متعددی را در دستور کار قرار دهد. به گفته «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در شورای امنیت، برخی از این موضوعات به همکاری های منطقه‌ای مربوط می‌شود.

طبق این گزارش، برنامه ریاست روسیه در شورای امنیت سازمان ملل روز 3 سپتامبر (12 شهریور ماه) از طریق «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت.

ریانووستی گزارش کرد که مسکو از از این روز به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت فعالیت خود را رسماً آغاز خواهد کرد که ریاست این کشور مصادف با افتتاح هفتاد و چهارمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است.

روسیه به همراه آمریکا، انگلیس، چین و فرانسه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و از امکان وتو برخوردار هستند. 10 عضو غیردائمی این شورا هم برای دو سال انتخاب می‌شوند.

گینه استوایی، ساحل عاج، کویت، پرو و لهستان برای عضویت در شورای امنیت بین سال‌های 2018 و 2019 برگزیده شدند و آلمان، بلژیک، جمهوری دومینیکن، اندونزی و آفریقای جنوبی هم برای دوره بین سال‌های 2019 و 2020.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر