۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۳۳۷
عضو هيات رييسه كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي، از بررسي جزييات طرح انتقال پايتخت در راستاي پدافند غيرعامل بعد از آغاز به كار مجلس در كميسيون شوراها و امور داخلي كشور خبر داد.
به گزارش روز سه شنبه پايگاه اطلاع رساني نماينده مردم شهرستان هاي نجف‌آباد، تيران و كرون در مجلس شوراي اسلامي، ابوالفضل ابوترابي افزود: با توجه به اينكه تهران ديگر گنجايش ازدحام جمعيت را ندارد ضرورت دارد در راستاي پدافند غيرعامل و با برنامه‌ريزي بلندمدت، پايتخت سياسي، اداري انتقال داده شود.
وي در مورد آخرين وضعيت طرح انتقال پايتخت گفت: اين در حاليست كه كليات اين طرح دركميسيون شوراها و امور داخلي كشور به تصويب رسيده و تنها جزييات آن باقي مانده است.
نماينده مردم نجف‌آباد، كرون و تيران در مجلس پيش‌بيني كرد كه بررسي اين طرح در كميسيون مربوطه سه ماه به طول خواهد انجاميد.
ابوترابي تصريح كرد: يكي از موارد طرح مذكور، تشكيل شوراي عالي انتقال پايتخت است كه رياست آن را رييس جمهور برعهده دارد.
ابوترابي، در مورد اعضاي شوراي عالي انتقال پايتخت گفت: علاوه بر سه قوه، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، سازمان پدافند غيرعامل، شوراي عالي امنيت ملي و نيروهاي مسلح در اين شورا حضور دارند.
وي، با تاكيد بر اينكه هدف از تشكيل شوراي عالي انتقال پايتخت، جانمايي است، افزود: اين جانمايي بعد از تاييد رهبر معظم انقلاب نيازمند عزم ملي و پشتوانه سه قوه است و به طور حتم مكان، نحوه راه و برآورد هزينه‌ها نيز بر عهده همين شورا است كه لازم است رهبري آن را ابلاغ كنند.
ابوترابي، با تاكيد بر محورهاي طرح انتقال پايتخت،‌ افزود: پايتخت از لحاظ زيرساخت خدمات، خطرات محيط زيستي، مسائل نظامي يا زلزله‌خيز بودن كشور، همچنين كمبودهاي اساسي مثل فضاي سبز و كمبود شديد معابر عمومي نياز به انتقال دارد.
نماينده مردم نجف‌آباد، كرون و تيران در مجلس نهم، ادامه داد: به طور حتم لازم است تجربه ديگر كشورهاي دنيا را به كار گيريم و به نظر مي‌رسد اگر پايتخت سياسي از پايتخت اقتصادي جدا باشد بسياري از مشكلات رفع مي شود.
عضو هيات رييسه كميسيون قضايي وحقوقي مجلس شوراي اسلامي يادآوري كرد: كشورهايي شامل تركمنستان، قزاقستان و تركيه با اجراي جداسازي پايتخت سياسي از اقتصادي بسيار موفق بودند.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه تهران گنجايش و كشش اين همه جمعيت را ندارد بنابراين لازم است در راستاي پدافند غيرعامل و با برنامه‌ريزي بلند مدت پايتخت سياسي اداري را انتقال دهيم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر