۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۵۸
کارشناس مذهبی استان یزد از مباهله به‌عنوان واقعه‌ای برای اثبات حقانیت شیعه نام برد و افزود: مباهله تجلی حقانیت اسلام و نمایان گر عظمت و برتری پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت است.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام هادی والا، با تبریک عید مباهله از این واقعه به‌عنوان، واقعه‌ای برای اثبات حقانیت شیعه نام برد و افزود: جریان مباهله پیامبر (ص) نه‌تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او یعنی حضرت علی (ع)، فاطمه (س) و حسنین در این ماجرا دلالت می‌کند.

مدیر موسسه تبلیغی فرهنگی کوثر یزد با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی (ره) درباره این روز مبنی بر اینکه «مباهله یکی از معجزات باقی اسلام است و هر فرد باایمانی به پیروی از نخستین پیشوای اسلام می‌تواند درراه اثبات حقیقتی از حقایق اسلام با مخالفان خود به مباهله بپردازد و از خداوند درخواست کند که طرف مقابل را کیفر بدهد و محکوم سازد.» تصریح کرد: از این کلام و سخنانی که بزرگان دینی پیرامون این مهم مطرح می‌کنند، جایگاه مهم مباهله برای اثبات حقانیت شیعه و ائمه اطهار قابل‌برداشت است اما متأسفانه امروز آن‌طور که باید و شاید به این مهم توجه نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه در این وانفسای غربت اسلام رجوع به این گنجینه پرافتخار چقدر می‌تواند به حال پیروان راستین نبوی و شیعیان غیور علوی مفید فایده باشد و چهره‌ی زیبا و پرمهر و متقین اسلام را بر همگان هویدا سازد، اظهار داشت: با ترویج و تبلیغ داستان مباهله می‌توان از مظلومیت پیامبر اسلام (ص) دفاع کرد و می‌توان این سند محکم وبرترین فضیلت قرآنى امیرالمؤمنین علی (ع) را در برابر مخالفین تشیع علم کرد.

*اثبات امامت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در آیه مباهله

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شیخ مفید (ره) در اثبات برترى امام على‏ (ع) بر همگان به‌جز رسول ‏خدا (ص)، چند استدلال ذکر می‌کند و پیش از هر دلیل دیگرى به سراغ آیه مباهله یعنی آیه 61 سوره آل‌عمران می‌رود، تصریح کرد: این عالم شیعه در این خصوص می‌گوید: «این آیه می‌فهماند که على‏ (ع) به‌منزله جان رسول‏ خداست و می‌دانیم که رسول‏ خدا (ص) در میان همه انسان‌ها افضل است، پس على افضل از همه انسان‌ها به‌جز رسول ‏خداست.»

والا اضافه کرد: شیخ مفید در این خصوص این‌طور تبیین می‌کند در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین‏ (ع) صدق مى‏کند و منظور از «نساءنا»، حضرت فاطمه زهرا (ع) و مقصود از «انفسنا»، على‏ (ع) است و به این مهم در روایات و منابع معتبر مسلمانان نیز صریحاً اشاره‌شده است.

 این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان می‌باشد، نیست و مراد از «انفسنا»، رسول خدا (ص) نیز نیست؛ چراکه درست نیست انسان به‌سوی خود، نفس خود را فراخواند، متذکر شد: در اینجا مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون پیامبر مکرم اسلام (ص) داشته باشد و این وجود گران‌بها، حضرت علی (ع) هستند.

این مدرس تاریخ اسلام با یادآوری اینکه این بزرگواران تنها همراهان رسول خدا در این ماجرا بودند، تصریح کرد: انتخاب ایشان توسط رسول اکرم (ص) از میان زنان و اصحاب، بهترین دلیل بر علو مرتبه و منزلت آن‌ها نزد خدا و رسول خداست که باید موردتوجه و استناد قرار بگیرد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر