۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۷۷
استاد پژوهشکده علوم شناختی :
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: صنایع و وزارتخانه های مرتبط به محصول نهایی حوزه هوش مصنوعی از دستاوردهای این حوزه که حاصل دست محققان است استقبال نمی کنند.

به گزارش پایداری ملی، دکتر رضا خسرو آبادی، استادیار پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهیدبهشتی درباره هوش مصنوعی و چالش های این حوزه اظهار کرد: هوش مصنوعی در حیطه دانش علوم شناختی کاربردهای زیادی دارد که اکنون ما به سمتی می رویم که از هوش مصنوعی در جمع آوری داده های بزرگ برویم.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون پیشرفت های خوبی در زمینه هوش مصنوعی و جمع آوری داده های بزرگ رخ داده است، بیان کرد: محققان ما در مرحله ای هستند که کارهای خوبی در این زمینه انجام داده اند؛ این اقدامات جدید باعث شده که رشته جدید «هوش مصنوعی» با موافقت وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزوده شود؛ این می تواند کارایی زیادی در علوم اعصاب و شناختی داشته باشد.

خسرو آبادی با اشاره به دیگر زمینه های پیشرفت هوش مصنوعی در کشور تاکید کرد: واقعیت این است که از نظر تجهیزات در زمینه سرورهای پردازشی مشکلی نداریم ولی چالشهایی برای استفاده از محصول حاصل از حیطه هوش مصنوعی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور از نظر تجهیزات و دانش محققان در زمینه هوش مصنوعی وضعیت خوبی است، عنوان کرد: از لحاظ تعداد متخصص در زمینه هوش مصنوعی کمبودی نداریم ولی از لحاظ کاربرد و مقبولیت در صنعت همواره مشکلاتی وجود دارد.

به گفته وی، گروههای پزشکی و گروههای دیگر در صنعت می بایست علاقمندی نشان دهند که بتوانیم به جایگاه خوبی نسبت به سایر کشورها در زمینه هوش مصنوعی دست پیدا کنیم.

این محقق خاطر نشان کرد: در واقع صنایع و وزارتخانه های مرتبط به محصول نهایی حوزه هوش مصنوعی از دستاوردهای این حوزه که حاصل دست محققان است استقبال نمی کنند.

خسروآبادی افزود: معمولا موضوع BigData  یا داده های بزرگ در حجم بالا در سیاست گذاری ها مورد استفاده قرار می گیرد از این رو لازم است که سیاست مدارها از سوی دولت روی کار بیایند تا هوش مصنوعی به این واسطه وارد چرخه استفاده شود.

این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر از هوش مصنوعی کم و بیش در برخی محصولات استفاده شده و از آن برای پردازش اطلاعاتی که انسان توانایی پردازش آن را ندارد بهره برداری می شود.

وی افزود: امیدوار هستیم که این حوزه مورد استقبال قرار بگیرد و از آن به صورت خاص و ثاثیر گذار استفاده شود.

خسرو آبادی افزود: ما در دانش پایه ای در زمینه هوش مصنوعی قدرت زیادی داریم ولی به زمینه هایی که منجر به کاربرد کلان آن می شود وارد نشده ایم؛ البته که شرکتهایی در دانشگاههای شریف و علامه در زمینه مدیریت با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت می کنند ولی باز هم آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گفته وی، ورود صنایع و سیاستگذاران به این حیطه و حمایت از محققان فعال در این عرصه می تواند در توسعه علم و کاربرد هوش مصنوعی موثر واقع شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر چالش عدم استقبال سیاستگذاران و صنایع برطرف شود فکر می کنید چه زمانی محققان حاصل فعالیت های خود را در عرصه هوش مصنوعی می بینند، گفت: در حال حاضر دانش هوش مصنوعی را داریم و فکر نمی کنم بعد از حمایت پروسه زمانبری داشته باشیم چون تجهیزات خاصی نمی خواهد و وجود تجهیزات و دانش فنی می تواند زمینه قوی عمل کردن در این عرصه را  فراهم سازد. این زمان کوتاه میتواند 2تا 5 سال به طول بیانجامد.

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر