۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۲۷۸۴
کاراکاس:
وزارت خارجه ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای فرمان اخیر ترامپ در خصوص مسدود کردن تمامی دارایی‌های دولت «کاراکاس»‌ را «تروریسم اقتصادی» علیه مردم این کشور توصیف کرد.
به گزارش پایداری ملی، وزارت امور خارجه ونزوئلا روز گذشته (سه‌شنبه) به وقت محلی، فرمان اجرایی جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مسدود کردن تمامی دارایی‌های دولت «کاراکاس» را یک «حمله جدید و جدی» توصیف کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری چینی «شینهوا»، وزات خارجه ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «تحریم‌های جدیدی که دولت دونالد ترامپ تحمیل کرده است، جدیدترین مجموعه از اقدامات خودسرانه تروریسم اقتصادی علیه مردم ونزوئلا است».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «واشنگتن یک فرمان اجرایی دیگر با هدف رسمیت بخشیدن به تحریم مجرمانه اقتصادی، مالی و تجاری صادر کرد که این تحریم‌ها از قبل نیز در حال اجرا بود و در سالهای اخیر، لطمه شدیدی به جامعه ونزوئلا وارد آورده است».

وزارت خارجه ونزوئلا تصریح کرد: «نخبگان سیاسی در آمریکا در صدد هستند تا به تحریم تمامی املاک و دارایی‌های متعلق به دولت ونزوئلا وضعیت حقوقی بدهند».

این بیانیه در خصوص هدف تحریم‌های جدید ترامپ علیه ونزوئلا تأکید کرد که واشنگتن امیدوار است با اعمال فشارهای مالی، میزان نارضایتی را در میان مردم ونزوئلا به اندازه‌ای افزایش دهد که در نهایت به سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا منتهی شود.

وزارت خارجه ونزوئلا با اشاره به این موارد ادامه داد: «واضح است که دولت آمریکا و همپیمانان این کشور از طریق اقدامات مداخله‌جویانه جدید خود بر شکست گفت‌وگوهای سیاسی در ونزوئلا سرمایه‌گذاری و شرط‌بندی می‌کنند».

با اینحال، وزارت خارجه ونزوئلا تأکید کرد که علیرغم تحریم‌های آمریکا، دولت ونزوئلا خواستار ادامه گفت‌وگوها با مخالفان این کشور است و مادورو «بر درخواست خود مبنی بر حفظ اتحاد میان تمامی بخش‌های ونزوئلا به منظور مقابله با این مرحله جدید از تروریسم اقتصادی و سیاسی تأکید می‌کند».

وزارت خارجه ونزوئلا در پایان، تأکید کرد که فرمان جدید ترامپ علیه دولت ونزوئلا، «در تناقض با اصول و قوانین.....منشور سازمان ملل است».

ترامپ روز دوشنبه هفته جاری، در ادامه فشارها برای خلع نیکلاس مادورو از قدرت، تمامی دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرد.

جدیدترین اقدام ترامپ، نه تنها شرکت‌های آمریکایی را از تعامل با دولت ونزوئلا منع می‌کند بلکه باب وضع تحریم‌های احتمالی علیه شرکت‌ها و افراد خارجی را که به دولت کاراکاس کمک می‌کنند، نیز باز می‌کند.

جدیدترین اقدام ترامپ، نه تنها شرکت‌های آمریکایی را از تعامل با دولت ونزوئلا منع می‌کند بلکه باب وضع تحریم‌های احتمالی علیه شرکت‌ها و افراد خارجی را که به دولت کاراکاس کمک می‌کنند، نیز باز می‌کند.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.(جزئیات بیشتر)
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر