۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۲۵۳
براساس قرارداد صادرات گاز به عراق اگر صادرات گاز به هر دلیل با تأخیر روبرو شود هیچ جریمه‌ای مشمول دو طرف نخواهد بود.
براساس مذاکراتی که یکی دو ماه پیش بین وزرای نفت ایران و عراق انجام شد، مقرر شد تا گاز ایران به میزان روزانه 25 میلیون متر مکعب به 3 نیروگاه عراق صادر شود.

در همان موقع برخی از مسئولان شرکت ملی گاز ایران اعلام کردند تا پایان شهریور ماه سال 92 می توان گاز را به عراق وصل کرد.

براساس اظهارات مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران قرار بود در قدم اول گاز ایران از طریق خط لوله صادراتی که از خط لوله ششم سراسری انشعاب گرفته می شود به عراق صادر شود که هم اکنون احداث این انشعاب در مراحل پایانی خود به سر می برد.

ظرفیت خط لوله صادراتی گاز ایران به عراق روزانه 110 میلیون متر مکعب است که در طولانی مدت و همزمان با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی می توان میزان انتقال گاز را نیز افزایش داد تا علاوه بر صادرات گاز به عراق شهرها و روستاهای مجاور خط نیز از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

به گفته جواد اوجی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران از محل صادرات بیست و پنج میلیون متر مکعب گاز به عراق روزانه 10 میلیون دلار و سالانه 3.7 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد که با انجام یک حساب ساده می توان گفت هر متر مکعب گاز صادراتی به عراق 40 سنت قیمت گذاری شده است.

نکته حائز اهمیت در خصوص صادرات گاز ایران به عراق این است که هنوز هیچ یک از فازهای جدید گازی پارس جنوبی عملا به تولید نرسیده است و با روند فعلی بعید به نظر می رسد که فازهای 12، 15 و 16 پارس جنوبی نیز تا زمستان به تولید برسند.

از این رو جدای از کسب درآمد روزانه 10 میلیون دلاری که بعید به نظر می رسد از شهریورماه موعد اجرای قرارداد صادرات گاز محقق شود این ابهام ایجاد می شود اگر ایران نتواند گاز را در موعد مقرر به عراق برساند آیا مشمول جریمه خواهد شد؟

در پاسخ به این ابهام باید گفت براساس قرارداد صادرات گاز به عراق، هنگامی گاز به نیروگاه های عراق متصل می شود که خط لوله صادرات گاز در خاک عراق به اتمام برسد و اگر تاخیری از سوی هر یک از دو طرف ایجاد شود به دلیل انکه جریمه در قرار داد دیده نشده است هیچ کدام از کشورها جریمه ای پرداخت نخواهند کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر