۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۲۳۰۷
برگزاری دوره آموزشی پدافند پرتوی در منطقه 6 تهران
دوره آموزشی پدافند غیرعامل برای گروه های دوام (داوطلب واكنش اضطراري محله) منطقه 6 تهران با حضور جمعی از فعالان و کارشناسان این حوزه برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی، دوره آموزشی پدافند پرتوی در روز سه شنبه یکم مرداد ماه سال جاری در محل مدیریت بحران منطقه 6 واقع در پارک لاله برای گروه های دوام (داوطلب واكنش اضطراري محله) برگزار شد.

در این جلسه مهندس حیدری معاون مردم یاری قرارگاه پدافند پرتوی کشور و دکتر دیوبند عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی آموزش هایی را در این زمینه ارائه دادند.

در ابتدای این برنامه فیلمی در خصوص حوادث پرتوی و لزوم آمادگی جهت مقابله با آن به نمایش گذاشته شد. پس از آن مهندس حیدری ضمن ارائه مطالبی در خصوص مسائل و تهدیدات پرتوی، نحوه سازماندهی رزمایش ها جهت آماده سازی مردم برای حوادث احتمالی را تشریح کرد و به سازماندهی در قالب کارگروه های 10 گانه در هر یک از استان ها اشاره کرد و بیان داشت: هر یک از استان ها یک قرارگاه استانی دارا هستند.

در ادامه این همایش دکتر دیوبند عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بخش اول سخنان خود را در مورد پرتوها و مراکز فعال هسته ای و اصول پایه حفاظتی در این حوزه ارائه نمود و به لزوم حفاظت از خود و اطرافیان در مواقع حوادث احتمالی پرتوی اشاره و تاکید کرد: در این گونه مواقع ساختار و سازمان مهم نیست بلکه مردم از اهمیت به سزایی برخوردار هستند. 

پس از ارائه شمایی کلی از دانش پرتوی توسط دکتر دیوبند، فیلمی در خصوص رزمایش پرتوی بوشهر که در اردیبهشت 1398 برگزار شد به نمایش درآمد و نحوه سازماندهی تهدید پرتوی و نیز افراد درگیر در آن نشان داده شد و حضار در جلسه با چگونگی برگزاری این رزمایش و فعالیت های عملیاتی گروه های 10 گانه و همکاری کارگروه های مختلف از جمله استانداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهرداری، صدا و سیمای استان، ارتش و هلال احمر آشنا شدند.

در ادامه برنامه دکتر دیوبند بخش دوم سخنان خود را ارائه کرد و انواع پرتوگیری و حوادث رخ داده در ایران و جهان را برای حاضران در جلسه توضیح داد و عوامل ایجاد کننده تهدیدهای پرتوی را ذکر کرده و بیان داشت که با چه روش هایی می توان از آلودگی پرتوی جلوگیری کرد و اصول اصلی آن را ذکر نمود. وی اشاره کرد که در صورت رعایت این اصول 95 درصد پرتوگیری حل می شود.

دکتر دیوبند در پایان این جلسه تاکید کرد که منازل همچون یک مانع عمل کرده و در زمان وقوع حوادث پرتوی بهتر آن است که درب ها و پنجره ها بسته و وسایل تهویه مطبوع نیز خاموش شوند تا احتمال آلودگی را به حداقل برسانند. 
 
این دوره آموزشی با همکاری شهرداری تهران در دو روز متوالی در این مرکز برگزار گردید.   
 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر