۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۲۲۵۹
مایکروسافت به منظور همکاری برای توسعه فناوری‌های ابرمحاسباتی هوش مصنوعی یک میلیارد دلار در شرکت هوش مصنوعی "ایلان ماسک" موسوم به "اوپن ای‌آی" سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش پایداری ملی، امروز شرکت مایکروسافت اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در شرکت "اوپن ای‌آی"(OpenAI) است که کارآفرین مشهور، "ایلان ماسک" بنیانگذار آن است.

این دو شرکت با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا فناوری‌های ابرمحاسباتی و هوش مصنوعی را به پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت موسوم به "آژور"(Azure) عرضه کنند.

"مایکروسافت آژور" یک پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت است که برای ایجاد، توسعه و مدیریت اپلیکیشن‌ها از طریق یک شبکه جهانی از مراکز داده تحت مدیریت مایکروسافت می‌باشد. مایکروسافت آژور این قابلیت را دارد که اپلیکیشن‌ها را توسط زبان‌ها، ابزارها و چهارچوب‌های مختلفی ایجاد کرده و به توسعه دهندگان امکان ادغام اپلیکیشن‌های عمومی خود را در محیط فناوری اطلاعات موجود می‌دهد.

با این همکاری، شرکت "اوپن ای‌آی" خدمات خود را به طور انحصاری در فضای ابری مایکروسافت اجرا خواهد کرد. در نهایت این شرکای جدید امیدوارند که یک "هوش عمومی مصنوعی"(AGI) بسازند که یک فناوری است که بعضی‌ها می‌گویند با هوش انسان برابری می‌کند یا حتی از آن پیشی می‌گیرد.

اخیرا هوش مصنوعی ابداعی "اوپن ای‌آی" صدر اخبار را به خود اختصاص داده بود، چرا که برای اولین بار توانست بازیکن‌های حرفه‌ای یک بازی استراتژیک را شکست دهد. اما این فناوری پشت آزمایش‌هایی مانند نوشتن اخبار دروغین قابل باور و بهبود مهارت‌های دست‌های رباتیک نیز هست.

ایلان ماسک همیشه نگران خطراتی است که پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند برای بشر به همراه داشته باشد، اما این شرکت را تأسیس کرد تا هوش مصنوعی را کاملا در خدمت انسان نگه دارد.

اکنون این همکاری با مایکروسافت می‌تواند به پیشبرد بعضی از ایده‌های جذاب ماسک مانند تعبیه حسگرها در مغز انسان کمک کند.

شرکت "اوپن ای‌آی" در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار امیدواری کرد که "هوش عمومی مصنوعی"(AGI) همچنین مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، خدمات بهداشتی مقرون به صرفه و با کیفیت بالا و آموزش فردی را مورد توجه قرار دهد.

هوش عمومی مصنوعی(Artificial general intelligence) هوش ماشینی است که می‌تواند با موفقیت هر کار فکری‌ را که یک انسان قادر به انجام آن باشد، اجرا کند. این مطلب هدف اصلی برخی از پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی و موضوعی رایج در داستان‌های علمی و نیز آینده‌پژوهی است. به هوش مصنوعی عمومی، با عناوین «هوش مصنوعی قوی»، «هوش مصنوعی کامل» یا توانایی یک ماشین در انجام یک «عمل هوشمند عمومی» نیز اشاره شده است. منابع دانشگاهی «هوش مصنوعی قوی» را برای اشاره به ماشین‌های قادر به تجربه آگاهی محفوظ ذکر کرده‌اند.

بعضی از مراجع بر تمایز میان هوش مصنوعی قوی و «هوش مصنوعی کاربردی»(که «هوش مصنوعی ناچیز» یا «هوش مصنوعی ضعیف» نیز نامیده می‌شود) تأکید دارند که شامل استفاده از نرم‌افزار برای مطالعه یا انجام موفقیت‌آمیز وظایف تعیین شده‌ای شامل حل مسئله یا استدلال است. هوش مصنوعی ضعیف، برخلاف هوش مصنوعی قوی، تلاشی بر انجام گستره کامل توانایی‌های شناختی انسان نمی‌کند.

"اوپن ای‌آی"(Open AI) یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی است که هدفش توسعه هوش مصنوعی بی‌ضرر(friendly AI) برای خدمت به بشریت است. این شرکت برای همکاری آزادانه با سایر موسسات و پژوهشگران، پتنت‌ها و تحقیقات خود را به صورت عمومی منتشر می‌نماید.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر