سرپرست راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری از امضای قرارداد با قرارگاه محرومیتزدایی سپاه برای ساخت راههای روستایی تا ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: حجم کنونی پروژههای راه روستایی به هیچ عنوان با اعتبارات آن همخوانی ندارد.
به گزارش پایداری ملی، رضا اکبری در نشست خبری با یادآوری اینکه سال 95 راهداری از استانها به سازمان راهداری و ادارات کل ملحق شد، اظهار کرد: نگهداری راههای فرعی و روستایی به سازمان اضافه شد و دفتری را در سازمان داشتیم تحتعنوان راههای فرعی و روستایی. طی سالهای اخیر کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و طرح نگهداری راههای فرعی و غیرشریانی در سازمان برنامه پایدار شده است؛ گرچه اعتبار آن کم است، اما باعث امیدواری است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 100میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راههای فرعی و راههای اصلی غیرشریانی داشت، افزود: اعتبارات امسال از منابع دولتی و منابع داخلی سازمان 120میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت روسازی 40هزار کیلومتر راه فرعی مشخص و برنامهریزی دو ساله نیز بر همین اساس انجام شده است، تصریح کرد: حجم خرابی و نیاز بسیار فراتر از آن است که با چنین اعتباراتی آن را پیش ببریم. حدود 5100 کیلومتر راه فرعی نیازمند بهسازی سنگین است؛ یعنی باید آسفالت را برداریم و آسفالت جدید انجام دهیم.
وی ادامه داد: 8800 کیلومتر از این راهها یک لایه روکش آسفالت میخواهد که جمع اعتبار این دو به 2100میلیارد تومان نیاز دارد؛ این در حالی است که اعتباری که امسال برای این کار به ما دادهاند حدود 120میلیارد تومان است.
سرپرست راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری بیان کرد: باید اعتبارات استانی به کمک ما بیاید، با احتساب تحویل قیر 120میلیارد تومان اعتبار به 500میلیارد تومان افزایش مییابد.
اکبری با بیان اینکه امسال به ما قیر تحویل نشده است، اظهار کرد: وضعیت راههای فرعی روشن است، اما برای بهسازی آنها پول نداریم.
وی با بیان اینکه 32درصد راههای فرعی و راههای اصلی غیرشریانی نیازمند بهسازی سنگین است، گفت: بر اساس شاخص IRI (ناهمواری بینالمللی راهها) در راههای فرعی 3.3 است که باید زیر 3 باشد. اگر بخواهیم یک دهم این شاخص را ارتقا دهیم، باید میلیاردها تومان هزینه کنیم.
وی با بیان اینکه در راههای شریانی این شاخص 2.2 است، تأکید کرد: در نگهداری راههای فرعی راه بسیار سختی را در پیش داریم. 80درصد از معادن در کنار راههای فرعی قرار دارند و این راهها را تحت تأثیر قرار میدهند.
وی با یادآوری اینکه طراحی راههای فرعی سبک است، افزود: یکی از دلایل خرابی راههای فرعی کشور، استفاده معادن از آن است. از این رو با وزیر صنعت در حال امضای تفاهمنامهای هستیم تا بتوانیم حداقل 50درصد از هزینههای بهسازی این قبیل راههای را از معادن دریافت کنیم.
سرپرست راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری اظهار کرد: برای نگهداری راههای روستایی فقط یک طرح اعتباری وجود دارد که با شرکت ساخت مشترک است. عدد اعتبار این طرح فوقالعاده ناچیز و سال گذشته حدود 100میلیارد یعنی معادل یک درصد اعتبار مورد نیاز بوده است. بهطور قطع با اعتبارات ملی نمیتوان راههای روستایی را نگهداری کرد و باید از اعتبارات استانی استفاده کنیم.
اکبری با یادآوری اینکه در دورهای که راه روستایی در وزارت راه و شهرسازی یک معاونت بود تعهدات زیادی برای تعریف پروژه انجام شد، گفت: وقتی راه روستایی به شرکت ساخت واگذار شد 4 برابر اعتبارات تعهد ایجاد شد.
وی با بیان اینکه "طی 8 سال اخیر حدود 3000 قرارداد (حدود 23هزار کیلومتر راه روستایی) مربوط به راه روستایی داریم"، گفت: بیش از نیمی از این قراردادها نیمهکاره رها شده و پروژههای فعال با کُندی بسیار پیش میرود، امروز حدود 4000میلیارد تومان در ساخت راههای روستایی به پیمانکاران بدهی داریم. این در حالی است که اعتبار راه روستایی در سال جاری حدود 200 میلیارد تومان (اسناد خزانه) است.
وی با بیان اینکه در این شرایط راههای روستایی را به سازمان راهداری منتقل کردهاند، افزود: رویکرد گذشته برای راههای روستایی غلط بود و نباید این میزان تعهد ایجاد میشد. قبلاً راه روستایی با استاندارد بسیار بالایی ساخته میشد، رویکرد ما این است که راه روستایی باید استاندارد خودش را داشته باشد و با امکانات سازمان راهداری این راهها بهصورت امانی ساخته شود. باید در برنامه سازمان راهداری مشخصات راههای روستایی را تعدیل و از روکش آسفالت گرم صرفهنظر کنیم. از این رو با استفاده از روکشهای آسفالت کمهزینه که وزارت راه قبلاً از آن استفاده میکرد میتوانیم طی 2 تا 3 سال راههای روستایی را بهوضیت مناسبی برسانیم و تعهد جدیدی را ایجاد نکنیم.
وی بیان کرد: سازمان راهداری 1400 دستگاه ماشین آلات در اختیار دارد و 100 دستگاه دیگر را اجاره خواهد کرد تا در مجموع با 1500 دستگاه ماشینآلات پروژههای نیمهتمام راه روستایی را به تدریج بسازیم؛ همچنین قصد داریم پیمانکاران راههای روستایی را از پروژه کنار بگذاریم.
وی بیان کرد: متأسفانه برنامهریزی مناسبی برای راههای روستایی در گذشته انجام نشده است و ما این رویه را در دوره جدید اصلاح خواهیم کرد.
وی همچنین با یادآوری اینکه 2600 روستای بالای 50 خانوار فاقد راه آسفالت هستند، گفت: این روستاها یکمیلیون نفر جمعیت را با 13700 کیلومتر راه پوشش میدهد که جزو تکالیف سازمان راهداری است.
به گفته وی، 6800 روستا با بالای 20 خانوار داریم که 1.5 میلیون جمعیت پوشش را میدهد. راههای این روستاها حدود 90 درصد آسفالته هستند؛ اما در مجموع 13300 روستا راه آسفالته ندارد و 1.8 میلیون راه آسفالته ندارند که حدود 48هزار کیلومتر میشود.
سرپرست راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری همچنین یادآور شد: با قرارگاه محرومیتزدایی سپاه قراردادی امضا میکنیم تا در استانهای کردستان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجانغربی و هرمزگان زیرسازی راههای روستاهای بالای 20 خانوار، 50 خانوار و راههای مال رو و راههای شوسه تا مرحله آسفالت را بسازد.
اکبری اظهار کرد: هفته قبل وزیر راه و شهرسازی پیشنویس این قرارداد را برای آقای سلامی ارسال کرده و احتمالاً این قرارداد طی مراسمی تا دو هفته دیگر امضا خواهد شد.