۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۲۲۰
هافینگتون پست:
یک رسانه آمریکایی علت روابط تنش‌آلود تهران و واشنگتن را تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران عنوان کرد که با هدف تغییر نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است، نه متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران.
روزنامه «هافینگتون‌پست» در مطلبی به بررسی علت روابط پر تنش ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: 60 سال پیش، آمریکا کودتایی را در ایران مهندسی کرد؛ ماجرایی که سازمان سیا اخیرا اسناد تازه‌ای از آن را منتشر و نقش کلیدی خود را در کودتای 1953 (کودتای 28 مرداد 1332 ) که منجر به سقوط دولت محمد مصدق شد، افشا کرد.

این کودتا ماهیت روابط مردم ایران و آمریکا را تغییر داد و باعث رشد نسل‌های متعددی از نخبگان ایران شد که به گفتمان ضد‌آمریکایی روی آوردند. نتیجه طبیعی آن انقلاب 1979 (انقلاب 57) و تسخیر سفارت آمریکا در تهران در نوامبر همان سال بود. روابط دیپلماتیک میان دو کشور قطع شد و دیواری از بی‌اعتمادی هر روز میان‌ آنها رشد کرد.

هر چند مادلین آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا در آوریل سال 2000 از نقش آمریکا در این کودتا ابراز تاسف کرد؛ بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا در کتاب خاطرات خود اظهار داشت، آمریکا اشتباه کرد که از سقوط دولت منتخب ایران در سال 1953 حمایت کرد و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در بخشی از سخنرانی ژوئن 2004 در قاهره اعلام کرد، روابط دیپلماتیک میان آمریکا و ایران هنوز وجود ندارد و هر دو دولت به ابراز خصومت و دشمنی نسبت به یکدیگر ادامه می‌دهند.

برقراری روابط دیپلماتیک میان این دو کشور در راستای منافع ملی هر دو کشور است. با این حال متاسفانه دولت آمریکا موجی از احساسات ضد آمریکایی را در ایران به وجود آورده است. اما چگونه؟

تحریم‌های اقتصادی

در رقابت‌های انتخاباتی سال 2012، میشل فلورنی، مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: «اگر به عملکرد رئیس جمهور نگاه کنید، (متوجه می‌شوید) او هدایت جامعه بین‌المللی در اعمال تحریم‌های بسیار شدیدی را که تاکنون علیه یک کشور تصویب شده، به دست داشته است. ماه گذشته، جک لئو، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ جهان است.»

پیامدهای شدیدترین تحریم‌های تاریخ

در اعمال تحریم‌ها علیه ایران، هدف کنگره و سنا لزوما وادار کردن ایران به عقب‌نشینی از مواضع هسته‌ای‌اش نبوده است بلکه هدف این بوده ایرانی‌ها گرسنه بمانند تا علیه نظام ایران شورش کنند.

در اکتبر 2011،‌ سناتور مارک کرک گفت، «گرفتن غذا از دهان ایرانی‌های بی‌گناه کار خوبی است.» به نظر می‌رسد متحدان آمریکا نیز همین گونه فکر می‌کنند. فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس در اکتبر 2012، برنامه هسته‌ای ایران را «دیوانه‌وار» خواند. وی افزود: «تنها چیزی که احتمالا می‌تواند نظام ایران را تکان دهد، این است که ایرانی‌ها تهدید موجودیتی را احساس کنند.»

بنابراین تحریم‌ها که احتمالا هوشمند هستند، کلا همه ایرانی‌ها را تنبیه می‌کنند. برای درک این موضوع به برخی موقعیت‌ها نگاه کنید که در آن مقامات آمریکایی درباره تحریم‌‌ها سخن گفته‌اند.

- در مصاحبه با برنامه بی‌بی‌سی فارسی در اکتبر 2011، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «من مطلع هستم که برخی تحریم‌های خاص می‌تواند برای مردم بی‌گناه دشوار باشند. من فکر می‌کنم تحریم‌ها فشارهای بسیاری بر نظام ایران وارد می‌کند... .»

- سناتور لیندسی گراهام، اکتبر 2012 اعلام کرد، «مردم ایران باید اکنون برای آینده‌ای بهتر رنج بکشند.» آقای گراهام کیست که برای آینده مردم ایران تصمیم بگیرد؟

- باراک اوباما در پیام نوروزی خود در مارس 2013 به مناسبت سال نو شمسی، اعلام کرد: «مردم ایران هزینه بالا و غیرضروری‌ای را به خاطر عدم تمایل رهبرانشان برای توجه به این مسئله (توقف فعالیت‌های هسته‌ای ) پرداخته‌اند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر