۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۲۰۵۸
وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از غیبت وزیران خارجه برخی کشورهای عربی در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره قدس بر لزوم حمایت همه‌جانبه از مسئله نخست جهان اسلام و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تأکید کرد.
به گزارش  پایداری ملی، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد نباید اجازه داد که مسئله فلسطین به گروگانی در دست آمریکا و اسرائیل تبدیل شود.

وی در سخنانی در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی از غیبت وزیران خارجه برخی کشورهای عربی در این نشست انتقاد کرد و گفت: دلیل عدم مشارکت برخی کشورها را در این نشست می‌دانم، می‌دانم که آمریکا و برخی کشورها و اسرائیل بر این کشورها فشار وارد می‌کنند، ولی نباید اجازه داد که مسئله مشترک ما گروگانی در دست آنها شود، این پیام من به بسیاری از پایتخت‌هاست.

چاووش اوغلو افزود مسئله فلسطین با دشواری‌های پیچیده‌ای روبه‌رو و وضعیت مسجدالاقصی نگران کننده است و وضعیت تاریخی و قانونی قدس در معرض تهدید قرار گرفته است.

وی تأکید کرد قدس برای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خط قرمز است.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد هدف اساسی از تشکیل سازمان همکاری اسلامی، دفاع از حقوق مشروع ملت فلسطین بود و فلسطین و قدس همچنان مسئله محوری سازمان هستند.

کمیته اجرایی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست فوق‌العاده روز چهارشنبه خود در جده در بیانیه پایانی تأکید کرد هرگز اقدامات رژیم صهیونیستی را که به وضعیت تاریخی قدس به‌عنوان پایتخت فلسطین ضربه می‌زند، نخواهد پذیرفت و امت اسلامی و کشورهای عضو سازمان در برابر این اقدامات تجاوزکارانه دست‌بسته نخواهند ماند.

در این بیانیه از تمام کشورهای عضو خواسته شد تا تمام تلاش‌های خود را در تمام سطوح برای حمایت از شهر قدس به‌کار گرفته و همکاری و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی را که مشارکتشان در اجرای پروژه‌های به‌نفع رژیم استعماری اسرائیل اثبات شده، متوقف کنند.

این بیانیه همچنین کشورهای عضو را ترغیب کرده است تا کشورهایی را که به افتتاح نمایندگی دیپلماتیک در قدس اشغالی اقدام می‌کنند، تحریم کرده و هر نوع روابط و مبادلات تجاری و سفرهای سیاسی یا فرهنگی یا ورزشی با این کشورها را متوقف کنند.

سازمان همکاری اسلامی از جامعه جهانی خواسته است به مسئولیت خود بر اساس قوانین بین‌المللی برای پایان دادن به اقدامات خطرناک رژیم اشغالگر و استعماری اسرائیل در قدس اشغالی و مسجدالاقصی عمل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر