۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۱۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بازسازی 750 سردهنه و بازگشایی بیش از 120 کیلومتر از رودخانه‌ها در سیلاب اخیر در مدت زمان کوتاهی انجام شد که این اقدام سبب شد کشاورزان برای تأمین آب مشکلی نداشته باشند.
به گزارش پایداری ملی، سیل روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته علاوه بر بروز خسارت به منازل مسکونی مردم خسارت سنگینی به زمین‌های کشاورزی و سردهنه‌های کشاورزی استان وارد کرد.

سیل علاوه بر اینکه زمین‌های کشاورزی را زیر انبوهی از گل و لای مدفون کرد به سردهنه‌های کشاورزی نیز خسارت زد به‌طوری‌که کشاورزان را باتوجه به آغاز فصل کشت و کار نگران کرد.

از همان لحظات اولیه پس از سیل اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت به‌طوری‌که موضوع مهم بحث ایمن‌سازی شهرها و روستاها و بازگشایی مسیرهای گلوگاهی بود.

همچنان نیز این اقدامات ادامه دارد به‌طوری‌که این اقدامات توانسته فصل کشت خوبی را برای کشاورزان رقم بزند و کشاورزان را در زمینه آب دچار مشکل نکرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در نخستین روز بهار امسال از خسارت 500 میلیون تومانی سیل به سردهنه‌ها در مازندران  خبر داده بود که این سردهنه‌ها براثر سیلاب اخیر دچار خسارت شدند.

محمدابراهیم یخکشی افزود: در زمان سیلاب اخیر در بیشتر نقاطی از شهرهای مازندران که سد داشتیم در پایین‌دست خسارتی نداشتیم و یا به حداقل رسید، به‌طوری‌که اگر مطالعات سدهای کسیلیان و زارم‌رود طی سال‌های گذشته انجام و این سدها در حال ساخت بودند امروز شاهد هیچ خسارتی در مناطق پایین دست نبودیم.

با گذشت بیش از سه ماه از وقوع سیل درباره اقدامات شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: اقدامات خیلی خوبی پس از سیلاب اخیر، برای ایمن‌سازی شهرها و روستاها و سامان‌دهی رودخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به بازگشایی‌ رودخانه‌های مهم که دارای گلوگاه و مشکلات عبور سیلاب بودند، بیان کرد: بازگشایی نقاط آسیب‌پذیر در برخی از رودخانه‌های استان به اتمام رسید و در برخی از رودخانه‌ها نیز در حال انجام است که امیدواریم هرچه زودتر به پایان برسد.

این مسؤول ادامه داد: در کنار ایمن سازی شهرها روستاها و بازگشایی مسیرهای گلوگاهی،  لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها و بازسازی سردهنه‌ها و تاسیسات آبی نیز همچنان درحال انجام است.

یخکشی تصریح کرد: بازسازی 750 سردهنه و بازگشایی بیش از 120 کیلومتر از رودخانه‌ها در سیلاب اخیر در مدت زمان کوتاهی انجام شد که این اقدام سبب شد کشاورزان برای تأمین آب مشکلی نداشته باشند.

وی با تأکید بر نقش سدها در کنترل سیلاب مازندران، خاطرنشان کرد: در سه حوزه‌ای که سد داشتیم خسارات سیل نداشتیم و یا بسیار اندک بوده که نمونه بارز آن رودخانه بابل‌رود بود که کل حجم سیلاب 800 متر مکعب در ثانیه بوده که 500 متر مکعب آن از طریق سد البرز مدیریت و کنترل شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر