۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۱۸۴۱
وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت که هنوز شاهد این نبوده ایم که اروپا برای حفظ برجام حاضر به سرمایه گذاری باشد.
به گزارش پایداری ملی، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به نیویورک با اشاره به اجلاس ویژه اقتصادی اجتماعی سازمان ملل، حضور در این نشست را فرصتی برای رسیدگی به میزان پیشرفت در اهداف توسعه پایدار خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس برنامه های ملی و سیاست های خود پیشرفت های بسیار خوبی در این حوزه بر اساس اهداف تنظیم شده در کشور انجام داده و لازم‌ است که این پیشرفت ها به اطلاع سایر کشورها و افکار عمومی برسد.

ظریف همچنین تصریح کرد در این نشست باید اقداماتی که ایالات متحده کرده در جهت تروریسم اقتصادی و مانع شدن از اجرای روابط عادی بین المللی در حوزه اقتصاد ایجاد کرده تا مانع عمده ای در راه دستیابی به اهداف توسعه پایدار باشد به اطلاع جامعه جهانی برسد.

وی یکی از اهداف اصلی برجام را خارج کردن ایران از اجماع امنیتی خواند و برجام‌ را باعث به هم ریختن طرح رژیم صهیونیستی دانست که در 40 سال گذشته تلاش کرده ایران را در اجماع امنیتی قرار دهد و برجام این راشکاند.

وزیر امور خارجه گفت به همین دلیل هم هست که اسرائیل مهمترین مخالف برجام بوده و آمریکا و تندروهای آمریکا هم این سیاست را دنبال کردند. البته عهدشکنی آمریکا منحصر به برجام نیست و تقریباً هر توافق بین المللی که وجود داشته و حتی توافقاتی که به تایید کنگره رسیده مثل توافق با روسیه و مثل نفتا و یونسکو و سایر توافقات بین المللی که بسیاری از آنها مصوبه کنگره آمریکا بوده را هم‌ شکانده است.

ظریف، اقدام آمریکا در نقض برجام را نشان دهنده غیرقانونی بودن عمل رژیم آمریکا خواند و نه ناکارآمد بودن برجام.

وزیر امور خارجه در ادامه، با اشاره به اینکه هنوز شاهد این نبوده ایم که اروپا برای حفظ برجام حاضر به سرمایه گذاری باشد، یادآور شد: میان اینکه برای حفظ یک توافق بین المللی اظهار علاقه و اعلام اراده کنید با اینکه آمادگی برای سرمایه گذاری داشته باشید، تفاوت جدی وجود دارد و اروپایی ها هنوز این را نشان نداده اند.

گفتنی است محمد جواد ظریف در شش روز اقامت خود سخنرانی در سازمان ملل و دیدار با گوترش دبیرکل سازمان را نیز در برنامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر