۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۱۸۱۹
شهرهای زیرزمینی نمونه های کم نظیری از نبوغ مردمان در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان های تودر تو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار است.
به گزارش پایداری ملی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: این کاوش توسط یک گروه ۱۰ نفره به مدت یک ماه انجام می شود.

«محسن کریمی» افزود: اعتبارات این کاوش به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با مشارکت شهرداری تفرش تامین و این فصل مطالعات باستان شناسی پس ازدریافت مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور آغاز شده است.

وی عنوان کرد: رمزگشایی از دلایل ایجاد دستکند ترخوران تفرش و بررسی ابعاد تخصصی دوره های سکونتی و تطابق اطلاعات حاصل از کاوش با تاریخ این خطه در جریان این فصل کاوش انجام می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: این شهر زیرزمینی در عمق ۶ تا ۱۲ متر در محوطه زیرین منطقه ترخوران تفرش واقع شده است.

کریمی یادآور شد: این دستکند تاریخی در زمینی با بافت کنگلومرایی مرکب از قلوه سنگ و شن ایجاد شده و در مجموعه آن عرصه هایی با کاربری سکونت تعبیه شده است که توسط مسیرهایی با هم مرتبط هستند.

وی گفت: در فصول کاوش های قبلی شواهدی از زیست مردمان دوره های ایلخانی، صفوی و سلجوقی در این دستکند به دست آمده که نشان از شرایط زیست جمعی در دوران های مذکور دارد.

کریمی اظهار داشت: انتظار می رود که با اتمام این دوره از کاوش موضوعات کلیدی در خصوص فرهنگ ادوار تاریخی به ویژه دوره های قبل از اسلام به دست آید.

شهرهای زیرزمینی نمونه های کم نظیری از نبوغ مردمان در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان های تودر تو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار است.
دستکند ها با هدف ایجاد سرپناه مردمان شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می شد و ویژگی بارز آنها این است که بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی کندمان ایجاد شده اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند.
هدف از ایجاد اغلب این دستکندها استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان در زمینه معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد اما کارویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ و بسط امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است.
شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی است و دراین منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر زندگی می کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر