۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۱۸۰۴
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال در مجموع 43 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی در استان به‌صورت سطحی دچار حریق شده است.

به گزارش پایداری ملی، علی محمدی‌مقدم امروز در شهرکرد با بیان اینکه از ابتدای سال هشت فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری رخ داده است، گفت: در مجموع 43 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی در استان به‌صورت سطحی دچار حریق شده است، اما این آتش‌سوزی‌ها به مرز بحران نرسیده است.

تشدید بحران آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال‌جاری به دلیل بارش‌های خوب بهاری رشد زیراشکوب جنگل و علوفه در مراتع افزایش داشته و همین مسئله موجب شده بحران آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی تشدید شود.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها جهت افزایش حریق در عرصه‌های ملی تدابیر لازم برای پیشگیری و مقابله توسط ستاد مدیریت بحران اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: تجهیزات اطفای حریق در اختیار دهیاری‌های مناطق جنگلی و بحرانی قرار داده شد؛ همچنین منابع‌طبیعی اقداماتی از جمله احداث آتش‌بر، قُرق مناطق بحرانی، ایجاد شیار و سنگ‌چینی در مراتع برای جلوگیری از گسترش آتش را برای پیشگیری از وقوع حریق انجام داده است.

محمدی‌مقدم اضافه کرد: اکیپ‌های اطفای حریق در شهرستان‌های 9‌گانه و سرجنگلبانی‌ها مستقر هستند که بلافاصله پس از اعلام وقوع حریق در عرصه‌های ملی فوری به منطقه اعزام می‌شود و در صورت نیاز شهرستان‌های معین تعیین شده نیز برای اطفای حریق وارد عمل می‌شوند.

 مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از انعقاد 33 قرارداد با شرکت‌های تعاونی جنگل‌نشین جهت گشت‌زنی در مناطق جنگلی و مرتعی خبر داد و اظهار کرد: این شرکت‌ها مراقبت از عرصه‌ها را بر عهده دارند و قبل از رسیدن نیروهای حفاظت از منابع‌طبیعی و مدیریت بحران در حوادث وارد عمل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا آغاز فصل بارش در چهارمحال و بختیاری انتظار وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها را داریم، یادآور شد: انتظار از مسؤولان این است که از محل اعتبارات ستاد حوادث اعتبارات ویژه‌ای را در اختیار منابع‌طبیعی، محیط‌زیست و دهیاری‌های مناطق بحرانی قرار دهند تا در امر پیشگیری و اطفای حریق بتوانند مؤثر عمل کنند.

محمدی‌مقدم ادامه داد: تاکنون نیاز به اطفای حریق هوایی نداشته‌ایم اما در صورت نیاز ستاد بحران می‌توان از سایر استان‌ها درخواست کمک کند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای مانور اطفای حریق در شهرستان بروجن، گفت: این مانور با همکاری تیم جایکا از کشور ژاپن در منطقه دوراهان شهرستان بروجن جهت سنجش آمادگی و آموزش نیروهای حفاظت از منابع‌طبیعی برگزار شد.

اضافه شدن دستگاه «دمنده» به سیستم اطفای حریق منابع‌طبیعی

وی در پایان با بیان اینکه در سال‌جاری دستگاه «دمنده» به سیستم اطفای حریق منابع‌طبیعی اضافه شده است، توضیح داد: این دستگاه قابل حمل است و در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند حریق را خاموش کند، اما با توجه به قیمت بالای این دستگاه نیاز است اعتباری از سوی مدیریت بحران برای خرید «دمنده» در اختیار ما قرار بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر