وی ادامه داد: در حال حاضر بخشهایی از نوار ساحلی بندر شهید بهشتی چابهار نیز با این پدیده رو به رو شده است؛ طبق مطالعات ICZM و دیگر مطالعات بالادستی، نوار ساحلی جنوب بندر در معرض خطر فرسایش است که میطلبد با ارائه تمهیداتی نسبت به جلوگیری از خطر فرسایش بندر اقدام کرد.
به گفته معاون فنی و مهندسی ادارهکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، با توجه به این مهم پروژه دیوار ساحلی جنوب شرقی بندر شهید بهشتی چابهار شامل اجرای دیوار حفاظت ساحلی سنگی به طول حدود ۲ هزار و ۲۰۰ متر، استحصال پشت دیوار ساحلی و … در مجموع به مساحت بیش از ۲۰ هکتار آغاز شد و مطابق برنامه زمانبندی، عملیات اجرایی آن ظرف مدت ۳۰ ماه به پایان میرسد.
آذرپیکان افزود: علاوه بر اینکه اجرای این پروژه منجر به حفظ اراضی بندر چابهار می شود، با استحصال محدوده نوار ساحلی جنوب بندر و ایجاد پسکرانه مناسب و جذب سرمایه گذاران تاثیرات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در منطقه به همراه خواهد داشت.
وی گفت: آنچه اهمیت این پروژه را دو چندان می کند تامین زیرساخت مناسب برای احداث خط ریل داخلی بندر است که مطابق طرح اولیه پس از عبور از شهر چابهار از جنوب شرقی بندر تا محل اسکله ها امتداد خواهد داشت. از آنجایی که اجرای این پروژه منجر به سهولت دسترسی از دریا به نوار جنوبی بندر و ایجاد مسیر بازرسی در نوار ساحلی می شود باعث ارتقای امنیت و سطح پدافند غیر عامل در نوار جنوبی بندر نیز خواهد شد.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این پروژه ضمن ایجاد پسکرانه مناسب برای اسکله های غربی و طرح توسعه می تواند سبب توسعه شرقی – غربی بندر شود، سرعت جابجایی کالا را در بندر افزایش دهد و کاهش ترافیک در غرب بندر را به همراه داشته باشد.
آذرپیکان با بیان اینکه حجم مصالح مورد نیاز برای این پروژه شامل مصالح استحصال، مغزه، فیلتر و آرمور که از معادن منطقه تامین می شود، حدود ۸۰۰ هزار متر مکعب است، تصریح کرد: مشاور و پیمانکار پروژه پس از برگزاری مراحل مناقصه در سال گذشته انتخاب شده اند و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است.