۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۵۴۶
وزیر علوم گفت: تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشری ایالات متحده آمریکا دشواری‌های موجود را بیشتر کرده، هر چند معتقدم دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست و ایران شرایط دشوار امروز را با موفقیت پشت سر می‌گذارد.
به گزارش پایداری ملی، منصور غلامی پیش از ظهر امروز در چهارمین نشست هیئت امنای بنیاد علمی اکو در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: بنیاد علمی اکو نهمین سال فعالیت‌های خود را پشت سر می‌گذارد و باعث خوشوقتی است که اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اکو و میزبان سازمان همکاری اقتصادی اکو به همراه سایر کشورها به ویژه جمهوری اسلامی پاکستان همکاری تنگاتنگی با بنیاد علمی اکو داشته و در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری میزبانی یا حمایت کرده است. مایلم یک بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از بنیاد علمی اکو ابراز کنم.

وی افزود: منطقه اکو با جمعیت حدود 490 میلیون نفر، تولید ناخالص ملی 6.3 تریلیون دلار و منابع طبیعی قابل توجه، ظرفیت مناسبی برای همکاری دارد. در جهانی که بی‌ثباتی، ناامنی و عدم اطمینان ناشی از دوران‌گذار بر آن سایه افکنده، همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه میان کشورهای همسایه، راه حلی پایدارتر و کم هزینه‌تر برای توسعه و پیشرفت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همکاری در حوزه علوم، فناوری و نوآوری در جهانی که هر روز شکاف میان کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته بیشتر می‌شود، یکی از بهترین و پایدارترین مسیرهای حرکت منطقه‌ای است که در این باره توجه شما را به چند نکته درباره همکاری‌های علمی و فناوری اکو جلب می‌کنم.

وی تصریح کرد: همان گونه که جمهوری اسلامی ایران در جلسات قبل هیئت امنا تاکید کرده، بنیاد علمی اکو و در سطحی گسترده‌تر منطقه اکو نیازمند نقشه راهی جامع برای همکاری در زمینه علوم و فناوری است. اینکه علوم و فناوری منطقه در کجای جهان امروز قرار دارد؟ باید در کدام مسیر حرکت کند و در میان مدت و بلندمدت به چه جایگاهی برسد که نیازمند یک نقشه راه مشترک در بستر زمانی مناسب است. هر چند در سال‌های گذشته حوزه‌های اولویت‌دار برای همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد علمی اکو تعیین شده که باید از دست اندرکاران آن قدردانی کرد.

غلامی اضافه کرد: بنیاد علمی اکو در سال‌های گذشته فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده که شایسته تقدیر است، با این حال کشورهای منطقه نیازمند ورود به حوزه‌های جدیدتر و جدی‌تری از همکاری‌های علمی و فناوری مشترک هستند. درکنار برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌های بین‌المللی که فعالیت‌های مفیدی هستند، پیشنهاد می‌شود که بنیاد علمی اکو وارد حوزه‌های جدی‌تری مانند اجرای پروژه‌های مشترک، انتقال فناوری و تبادل دانشمندان و دانشجویان شود. استفاده از تجارب سایر سازمان‌های منطقه‌ای و به‌کارگیری آن در زمینه‌های بومی منطقه‌ای در این زمینه حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: همه کشورهای منطقه از جمله کشور ما ایران، کمابیش با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشری ایالات متحده آمریکا دشواری‌های موجود را بیشتر کرده است. هر چند معتقدم دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست و ایران شرایط دشوار امروز را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت، ولی ما و منطقه اکو نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود و درک مناسب از چالش‌ها و دشواری‌های پیشرو هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: همکاری‌های علوم، فناوری و نوآوری در منطقه اکو باید با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عواید و منافع اقتصادی آن‌ها برای منطقه برنامه‌ریزی شود. حال که تبادلات مالی با مشکلات اجرایی روبه‌رو شده، مناسب است از ظرفیت‌های جایگزین کشورهای عضو همچون ارائه بورس، فرصت مطالعاتی و طرح‌هایی مانند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با اساتید مشترک و غیره بهره‌برداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با جمعیت دانشجویی 4.3 میلیون نفر که حدود یک میلیون نفر آنها در تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، بر اساس ایندکس‌های مهم ISI و Scopus، بیشترین رشد در تولیدات علمی دنیا را در 10 سال اخیر داشته است. ایران با 41 پارک علم و فناوری و 29 دانشگاه بزرگ که جزء دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته است، با تمام ظرفیت‌های خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتیبانی می‌کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر