در حالی دیماه سال گذشته معاون سابق دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از توقیف یک فروند شناور تایدواتر توسط کویت به دلیل برخی اختلافات خبر داد که با گذشت حدود ۶ ماه این شناور هنوز رفع توقیف نشده است.
به گزارش پایداری ملی، اوایل دیماه 97 هادی حقشناس با اشاره به توقیف شناور ایرانی توسط کویت، گفته بود: این شناور متعلق به تایدواتر و نام آن اروند تاید بوده که مخصوص نصب سازه در دریاست.
وی افزود: این شناور در فروردین ماه امسال در اختیار یک شرکت کرهای برای نصب یک پل دریایی در کویت قرار گرفته بود.
وی با بیان اینکه شرکت تایدواتر با کارفرمای کویتی و پیمانکار کرهای قرارداد داشته است یادآور شد: برای اجرای این قرارداد تایدواتر یک نماینده مقیم تعیین میکند که رابطه بین سه گروه تایدواتر، شرکت کرهای و کارفرمای کویتی بوده است.
عضو سابق هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در ادامه اختلافاتی بین این طرف قرارداد ایجاد میشود تصریح کرد: به دلیل تحریم، پیمانکار کرهای شناور متعلق به تایدواتر را که ثبت ایران بوده تغییر ثبت داده و به نام کویت میکند. این یک تخلف بزرگ بوده چون تغییر ثبت شناور به نام ایران توسط سازمان بنادر و دریانوردی باطل نشده بود.
حقشناس ادامه داد: در واقع به لحاظ حقوقی پیمان کار کرهای مرتکب تخلف شده که در ادامه با پیگیریهای انجام شده توسط شرکت، این مشکل حل شده است.
وی با بیان اینکه حل این مشکل هزینههایی را به دنبال داشته که به عهده نماینده پیمانکار بوده و نه تایدواتر یادآور شد: حدود یک ماه پیش این شناور (بارج خدماتی) اقدام به خارج شدن از آبهای کویت و حرکت به سمت ایران میکند. اسناد خروج نیز تایید شده اما زمانی که شناور از آبهای کویت خارج میشود مجددا نهاد دریایی کویت این شناور را به بندر بر میگرداند.
معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه این موضوع کاملا حقوقی بوده و بین تایدواتر، پیمانکار کرهای و کارفرمای کویتی است، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از سه هفته پیش مکاتباتی را از طریق سفارت برای حل این مشکل انجام داده که به زودی این مسئله حل میشود. بخش زیادی از کارهایی که برای حل این مشکل انجام شده به دلیل پیگیرهای سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.
وی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای خدمه این شناور پیش نیامده گفت: خدمه به هیچ عنوان در داخل شناور محبوس نشده و مشکل فنی برای خروج آنها از شناور وجود ندارد.
به گزارش تسنیم، حدود 6 ماه پس از این اتفاق، خبر میرسد که شناور مذکور همچنان در توقیف است. البته خدمه این شناور توسط کویتیها مرخص شدهاند که این مسئله مقداری کار مدیران تاید واتر در تامین آذوقه و مایحتاج آنها را تسهیل کرده است.
اوایل بهمنماه سال گذشته به فاصله یک ماه و چند روز بعد از توقیف شناور، اخبار تایید نشدهای حکایت از اعتصاب غذای خدمه این شناور در اعتراض به بلاتکلیفی داشت.