۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۰۴۴۲
در پی ناکامی واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید سامانه‌های دفاعی روسیه، این بار آمریکا به هند در ارتباط با خرید «اس-400» هشدار داده است.

به گزارش پایداری ملی، «آلیس ولز» نماینده ویژه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی ضمن هشدار به دهلی نو اعلام کرد، در صورتی که «دهلی نو» سامانه‌های دفاع هوایی «اس-400» روسیه را خریداری کند، روابط دفاعی آمریکا-هند در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد که هند در خصوص اتخاذ چنین تصمیم راهبردی باید بسیار دقت عمل به کار گیرد.

وی در جلسه استماع کنگره در خصوص منافع آمریکا در آسیای جنوبی و بودجه برای سال مالی 2020 تصریح کرد: «در یک نقطه خاص از زمان، یک کشور باید در ارتباط با سامانه‌های تسلیحاتی و برنامه‌هایی که قرار است انتخاب کند و همچنین در  خصوص  شراکت خود، انتخاب راهبردی صورت دهد».

وی ادامه داد، اقدام هند در خرید سامانه‌های روسی اس-400 «تا حد زیادی توانمندی هند برای افزایش قابلیت همکاری بین ما را محدود می‌کند».

ولز تصریح کرد که واشنگتن درباره پیامدهای قرارداد پنج میلیارد دلاری هند با روسیه که در ماه اکتبر به امضا درآمد، «نگرانی‌های جدی» دارد و بر این باور است که این قرارداد بر روابط دفاعی هند و آمریکا تأثیر منفی بگذارد.

این دیپلمات آمریکایی به کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در امور آسیا گفت که واشنگتن به دنبال سلطه بر بازار تسلیحات هند است و در حال حاضر تمایل دارد تجهیزاتی را به هند عرضه کند که دولت‌های پیشین حاضر نبودند حتی فروش این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهند.

اواخر ماه جاری میلادی، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا قرار است به هند سفر کند و محور اصلی دیدار وی با مقامات هندی، تضمین قراردادهای جدید نظامی با این کشور است.

اوایل هفته گذشته، پامپئو اعلام کرد که قرار است در سفر به هند، جنگنده‌های «اف-21» لاکهید مارتین و «اف/ای-18» بوئینگ را پیشنهاد دهد.

طبق گزارش راشاتودی،‌ برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمال می‌رود آمریکا در صورتی که دهلی نو از خرید اس-400 منصرف شود، جنگنده‌های نسل پنجم «اف-35» را به این کشور جنوب آسیا پیشنهاد می‌دهد.

دولت ترامپ در تکاپو است تا با توسل به زور و تهدید کشورهای دیگر از جمله هند و ترکیه را از قراردادهای دفاعی با مسکو منصرف کند.

با این حال، هر دو کشور ترکیه و هند به طور مداوم با انتقاد از دیپلماسی تهدید و اجبار واشنگتن تأکید کرده‌اند که آمریکا حق ندارد، قوانین و شروط خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند.

روابط دو کشور آمریکا و ترکیه به علت تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مرحله بحرانی را شاهد است. آمریکا خرید این موشک‌ها از روسیه را یک خطر بزرگ برای خود می‌پندارد و معتقد است که ترکیه نمی‌تواند همزمان از هر دو جنگ‌افزار استفاده کند.

«پاتریک شاناهان» سرپرست موقت پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با ارسال نامه‌ای به «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، اطلاع داد که واشنگتن چگونه آنکارا را از پروژه جنگنده‌ اف-35 خارج می‌کند.

در این نامه به ترکیه هشدار داده شده بود که در صورت عدم لغو قرارداد خرید سامانه‌های روسی «اس-400»، از پروژه اف-35 حذف خواهد شد.

واشنگتن تمامی این اقدامات تهدید‌آمیز را با هدف منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های اس-400 انجام می‌دهد اما ترکیه تأکید دارد که اس-400 در مقایسه با تمامی جایگزین‌های پیشنهادی آمریکا، یک راه‌حل کارآمدتری برای بخش دفاعی این کشور محسوب می شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر