۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۵۰۴۳۳
مدیر کل پدافند غیرعامل استان گیلان در حاشیه بازدید از سد آیت الله بهجت شهر بیجار:
امیر محمد پور دبیر گفت: توجه به اصول و ملاحظات پدافندی در ذات طرح ها یک امر جدی، اجتناب ناپذیراست و صیانت از سرمایه های هر کشور یک امر عقلایی و از مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. سد ها از جمله شریان های حیاتی هر کشور می باشند، و همچنین به عنوان تامین کننده آب شرب، آب کشاورزی و نیز منبعی برای تولید برق هستند که امروزه بسیار حائز اهمیت می باشد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل، علیرضا حاجی محمدی معاون امور امنیتی اداره کل امنیتی، انتظامی و اتباع استانداری گیلان، مرتضی میرزایی معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، عمران مومنی مدیر دفتر سد های گیلان و جمعی از مدیران و کارشناسان از سد آیت ا... بهجت شهر بیجار بازدید کردند.

درابتدای این بازدید طی جلسه ای ، عمران مومنی مدیر دفتر سدهای استان گزارشی از وضعیت سد آیت ا.. بهجت و اقدامات شرکت سهامی آب منطقه ای در خصوص حفاظت از آب شرب استان ارائه و مشکلات موجود را بیان و اظهار داشتند سد مخزنی آیت ا... بهجت (شهربیجار) به عنوان بزرگترین سد CFRD کشور است که تامین کننده آب شرب شهرهای استان با بالاترین سطح کیفیت می باشد و در 8 کیلومتری شهر بیجار از توابع امامزاده هاشم واقع در حدود 35 کیلومتری شهر رشت و بر روی رودخانه زیلکی احداث شده و بزرگترین سازه ساخته شده در استان گیلان می باشد.

مدیر کل پدافند غیرعامل استان گیلان در حاشیه بازدید از سد آیت الله بهجت شهر بیجار:صیانت از سرمایه های هر کشور یک امر عقلایی است / رعایت اصول پدافند غیر عامل امری ضروری می باشد
مومنی به اهداف این سد پرداخت و عنوان کرد: تامین آب شرب شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه (کیاشهر و دهگاه)، لاهیجان (سیاهکل)، کومله، شلمان، لنگرود، انزلی که جهت پوشش 2.6 میلیون نفر را صورت می دهد و همچنین تامین آب مورد نیاز 150 هکتار اراضی کشاورزی و تولید 24 گیگاوات ساعت برق در سال توسط سه دستگاه توربین با ظرفیت مجموع 6.3 مگاوات از جمله خدمات این سد است.

در ادامه میرزایی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان با اشاره به اهمیت سد در تامین عمده آب شرب استان، اهداف مهم سد را توسعه شبکه آبی استان خواند و گفت: از اهداف مهم سدسازی، بهبود و توسعه شبکه آبی و کشاورزی زمین های پایین دست می باشد. یکی دیگر از اهداف عمده سد سازی، استفاده از نیروی برق آبی است استفاده از این منبع که ارزانترین نوع انرژی در اغلب کشورهای دنیا است بسته به نیاز و ویژگی های ساختمانی، اهداف متفاوتی دارد البته امروزه احداث سد با هدف تولید انرژی برق آبی، یک امر متداول بوده و کشورهای پیشرفته و حتی در حال رشد نیز کمال استفاده را از این پتانسیل می برند.

امیر محمد پور دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان در حاشیه بازدید از سد آیت الله بهجت بیان کرد: توجه به اصول و ملاحظات پدافندی در ذات طرح ها یک امر جدی، اجتناب ناپذیراست و صیانت از سرمایه های هر کشور یک امر عقلایی و از مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. سد ها از جمله شریان های حیاتی هر کشور می باشند، و همچنین به عنوان تامین کننده آب شرب، آب کشاورزی و نیز منبعی برای تولید برق هستند که امروزه بسیار حائز اهمیت می باشد.
مدیر کل پدافند غیرعامل استان گیلان در حاشیه بازدید از سد آیت الله بهجت شهر بیجار:صیانت از سرمایه های هر کشور یک امر عقلایی است / رعایت اصول پدافند غیر عامل امری ضروری می باشد

دبیر شورای پدافند غیرعامل با تاکید خطرات سدها برای امنیت ملی اذعان داشت: آسیب پذیری بالقوه سد از نظر انهدام ساختار فیزیکی توسط عوامل طبیعی و یا حمله دشمن، خسارات ناشی از زلزله القایی به دلیل رها شدن آوار آب، آلودگی و مسمومیت آب شامل: آلودگیهای طبیعی، و آلودگیهای ناشی از اقدام دشمن موجب تهدیدات ملی ناشی از خطرات سدها می شود.

محمدپور به انهدام زیرساخت های نیروگاهی در جنگ های اخیر پرداخت و گفت : با بررسی اهداف رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه به این نتیجه رسیدیم که رژیم منحوس صهیونیستی زیرساخت های تهیه و تولید آب مورد نیاز و شبکه فاضلاب را هم هدف نظامی خود قرار داده بودند، زیرا با اختلال در تولید آب و جمع آوری فاضلاب نارضایتی عمومی به وجود می آید و در نتیجه هدف آنها از این حملات غیر قابل کنترل کردن مردم است. و همچنین در جنگ ونزوئلا دشمن با از کار انداختن نیروگاهها نشان میدهد که تمرکز دشمن همیشه روی نقاطی بوده که مردم بیشترین آسیب را ببیند و از این جهت سد آیت الله بهجت نیز به دلیل تامین کننده بخش عمده ای از آب شرب استان گیلان دارای اهمیت زیادی می باشد که حفاظت ازاین مجموعه امری مهم بوده و رعایت اصول پدافند غیر عامل برای آن امری ضروری میباشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر