۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۰۴۱۰
حدود ۲ سال است طرح پرداخت سود حاصل از فروش و صادرات سوخت به روستائیان ساکن در مرزهای آذربایجان غربی بهتر از قبل اجرا می‌شود، این طرح که تا سال ۹۶ تقریباً مسکوت مانده بود با وسواس بیشتری درحال اجراست.

به گزارش پایداری ملی، مرزها به همان میزان  که در مبادلات  و فرصت‌هایی که  ایجاد میکنند، می‌توانند عامل توسعه و رشد اقتصادی باشند، اگر درست مدیریت نشوند، منبع تهدیدی خواهند شد که بیشتر، مرزنشینان را با خطر مواجه می‌کنند و طبیعتاً مرزهای آذربایجان غربی از این قاعده مستثنی نیستند.

سال  94 تا 96 افزون بر  164 میلیون لیتر، سوخت مرزنشیان به فروش رفت که ضمن کسب سود  قابل توجهی از فروش این سوخت، فقط 5 میلیارد تومان  یعنی یک و نیم میلیارد تومان در سال از این سود  به  حساب  استانداری واریز شد.

به گفته استاندار آذربایجان غربی  سال 97 با فروش 142 میلیون لیتر سوخت، سودی نزدیک به 98 میلیارد تومان یعنی 90 برابر نسبت به گذشته به خزانه استانداری واریز شد، در حالی که قیمت فروش سوخت در بازار مقصد تقریباً در هر دو مقطع یکسان بود.

 محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی چندی پیش این سهمیه را به  مزایده گذاشت، در سایه این  مزایده، سهمیه  تا 25 هزار ریال به فروش رفت، درآمد ناشی از فروش سوخت مرزنشینان که کمتر از 10 میلیارد تومان بود به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در مدت یک سال بیش از 450 میلیارد تومان از محل فروش سوخت به خزانه استانداری واریز شد.

سال 97 به حساب  هر خانوار مرزی استان 400 هزار تومان پرداخت شد 

در حالی که سال های گذشته فقط 100 هزار تومان به حساب 25 خانوار مرزی استان آن هم در دو نوبت واریز شده بود، سال 97،  400 هزار تومان به حساب هر یک از 75 هزار خانوار مرزی استان واریز شد، این مبالغ که پیش از این به حساب مرزنشینان سه شهرستان واریز میشد، مقرر شد که به مرزنشینان 970 کیلومتر مرز آذربایجان غربی تعمیم یابد. 

450میلیارد تومان سهم دولت از سهمیه سوخت مرزنشینان به خزانه واریز شد

استاندار آذربایجان غربی در همایش روز ملی شوراها که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد،گفت: 450 میلیارد تومان سهم دولت از محل فروش سهمیه سوخت مرزنشینان به حساب خزانه واریز شد.

محمدمهدی شهریاری افزود: دولت در مبارزه با فساد و رانت در حوزه فروش سهمیه سوخت مرزنشینان در آذربایجان غربی بسیار جدی است و با آن به شدت برخورد می‌کند.

وی اظهار داشت: بر اساس بخشنامه هیئت وزیران فروش سوخت سهمیه مرزنشینان باید به حساب ساکنان 20 کیلومتری مرز واریز شود که قبل از دوره مدیریت کنونی در استان تنها 5 میلیارد تومان به 25 هزار خانواده مرزنشین استان در اشنویه و پیرانشهر واریز شده بود.

شهریاری تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام‌شده و با فروش سوخت از طریق مناقصه ضمن افزایش چند برابری قیمت سوخت سهمیه مرزنشینان در سال اول 75 هزار خانوار مرزنشین استان در برابر حوادث غیر مترقبه بیمه و برای 75 هزار دانش آموز تغذیه رایگان و هزینه تحصیل دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)  و مداوای بیماران صعب العلاج پرداخت شده است.

سود ناشی از سوخت مرزنشینان صرف چه مسائلی می شود؟

اکنون 75 هزار دانش آموز در  970 کیلومتری مرز استان از  این در آمد، تغذیه رایگان دریافت می‌کنند و 80 هزار مسکن روستایی مرزی هم مشمول  بیمه حوادث شده است، همچنین بازماندگان از تحصیل نوار مرزی استان در سایه درآمد ناشی از سوخت مرزنشینی تحت  آموزش و پرورش قرار گرفتند.

طبق تفاهم‌نامه همکاری که  بین استانداری آذربایجان غربی و بیمه دانا امضا شد، پوشش بیمه ایی 75 هزار مسکن روستایی در محدود 20 کیلومتری نوار مرزی استان در دستور کار قرار گرفت، بر اساس این بیمه نامه 75 هزار مسکن روستایی در محدود 20 کیلومتری نوار مرزی و حدود 130 هزار مسکن روستایی در سراسر استان در برابر حوادثی همچون حریق، صاعقه، انفجار، زلزله، آتشفشان، رانش زمین، سیل و طغیان آب با سرمایه 300 مییلون ریال به مدت یکسال زیر پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

در اجرای این طرح هزینه بیمه مساکن روستایی در محدوده 20 کیلومتری نوار مرزی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 482 میلیون تومان از محل درآمدهای فروش سهمیه سوخت مرزنشینان پرداخت و هزینه پوشش بیمه سایر مساکن روستایی در سراسر استان نیز به‌صورت 50 درصد مشارکتی با روستائیان پرداخت می‌شود.

مرزنشینان واقعی باید شناسایی شوند 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی  می‌گوید: احصا و شناسایی مرزنشینان واقعی جهت بهره مندی از درآمدهای حاصل از فروش سهمیه سوخت از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه بخشداران قرار گیرد.

رضا حسینی می‌افزاید: دولت تدابیر لازم را برای رفاه مرزنشینان سنجیده است و اگر تخلفی در امر توزیع منابع حاصل از فروش سوخت مرزنشینان صورت گیرد به صورت جدی با این امر برخورد می شود.

مرز در همه جهان یک فرصت محسوب می‌شود، باشد که با همت مسئولین مرزهای استان آذربایجان غربی نیز از ماجراهای ادامه دار قاچاق و فساد و کوله بری و مشکلاتی از این دست  رهایی یابند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر