۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۰۲۹۵
ریس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی:
وی با بیان اینکه قنوات حدود ۵۵ درصد منابع آبی استان را به خود اختصاص دادند گفت: میزان آبدهی قنوات استان ۲۶۵ میلیون مترمکعب است که اکنون ۲۶ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان از طریق قنوات تامین می شود.
به گزارش پایداری ملی، نشست خبری سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس با حضور مدیرعامل هولدینگ لیدکو در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز عنوان کرد: با توجه به رشد جمعیت و تبدیل برخی از روستاها به شهرها، انتظار می رود ضوابط فنی و قانونی برای حریم قنوات نیز لحاظ شود.

وی بیان کرد: مقنی های قنوات بدون شک کار سختی بر عهده دارند که باید تحت پوشش بیمه ای یا سایر حمایت ها قرار بگیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: باید اعتباراتی برای بازسازی فنی قنوات اختصاص یابد تا امنیت قنوات دائمی باشد. وی با بیان اینکه قنوات خراسان جنوبی در معرض خطر و تهدید است عنوان کرد: باید این سازه های سازگار با محیط زیست بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

قوسی یادآور شد: در حال حاضر ۱۱ هزار ۵۲۳ منبع آبی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات و ۲ هزار و ۵۲ دهنه چشمه هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۱ درصد جمعیت استان در نقاط روستایی و عشایری مستقر هستند افزود: همچنین ۹۰ درصد درآمد این جمعیت از بخش کشاورزی تامین می شود.

وی اظهار داشت: تعداد قنات های استان بیش از رقم ثبت شده است چون در برخی مناطق صعب العبور قنوات ثبت نشده اند لذا باید مطالعات جامعی انجام شود تا تمامی قنات شناسایی و شناسنامه دار شود.

قوسی عنوان کرد: در مجموع سازه قنوات جزو پدافند غیرعامل محسوب می شود همچنین استحصال و برداشت آب از آن کمترین هزینه را در بردارد ضمن اینکه ذخیره آب قنوات دائمی است.

وی یکی دیگر از مزایای قنوات را جلوگیری از هدررفت و تبخیر آب دانست و گفت: به دلیل اینکه قنات ها در کانال های سرپوشیده قرار دارد به ویژه در شرایطی کنونی که با بحران آب مواجه ایم، جلوی تبخیر و هدررفت آب گرفته می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تهیه طرح «از آبخیز تا جالیز» در قنات بلده فردوس خبر داد و گفت: مطالعات این طرح با اختصاص ۲۵۰ میلیون تومان توسط یک گروه مشاوره ای در استان در حال انجام است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر