۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۰۰۷۸
یک پایگاه تحلیلی در سرمقاله‌ای به تشریح تغییر رویکرد واشنگتن در قبال ایران از رویکرد خصمانه به سمت ارائه پیشنهاد مذاکره «بدون پیش شرط» و علل این تغییر رویه پرداخت.

به گزارش پایداری ملی، پایگاه تحلیلی «یورو ایژیا ریویو» در تحلیلی در خصوص پیشنهاد اخیر دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران نوشت که «آدم‌های گردن کلفت یک منافع مشترک دارند و آن پول درآوردن است و گرچه ممکن است از نظر جهان مرگبارترین دشمن به نظر برسند اما آنها با یکدیگر همکاری می‌کنند و به یکدیگر کمک می‌کنند و محافظ همدیگر هستند». اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه «ما آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستیم»، تأییدی بر این عبارت است.

این گزارش سپس در توضیح تغییر رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران از رویکرد خصمانه به سمت ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌ شرط نوشت، «تریلیون‌ها دلار آمریکا در مشتقات مالی سرمایه‌گذاری می‌شود» و بنا به گزارش سال گذشته «بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی» (BIS) «ارزش خیالی تعیین شده برای ابزار مشتقه» معادل 542 تریلیون دلار آمریکا است و این در حالی است که ارزش بازار ناخالص معادل 12.7 تریلیون دلار است.

این گزارش سپس با طرح این سؤال ادامه داد، برخی ممکن است این سؤال را مطرح کنند که چه مشتقاتی با خصومت آمریکا-ایران ارتباط دارند؟

این پایگاه تحلیلی ادامه داد، حجمی از مشتقات بر پایه محصولات بخش انرژی و عموماً نفت خام می‌باشند بنابراین همه این مشتقات با تنگه هرمز ارتباط دارند  و در نتیجه مسدود شدن این تنگه، نفت و گاز را از عراق، کویت، بحرین، قطر و ایران قطع می‌کند.

پیش از این تحلیلگران مختلف به دولت آمریکا درباره تبعات مواضع ضدایرانی هشدار داده بودند و در یکی از موارد «یونا شپ» تحلیلگر آمریکایی هشدار داده بود که ایران توان و قدرت بستن تنگه هرمز را دارد.

پایگاه تحلیلی «یورو ایژیا ریویو» در ادامه گزارش خود نوشت که مجموعه‌ای از تحقیقات در خصوص بسته شدن تنگه هرمز، موجی از نگرانی و هراس را در واشنگتن به وجود آورده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد در صورت بسته شدن این تنگه، ایران قادر به ضربه زدن به نظام مالی جهان است.

طبق این گزارش،‌این اطلاعات بعد از ارائه، موجی از هراس را در فرانسه، بریتانیا و آلمان که هر سه از امضاکنندگان برجام نیز هستند، به وجود آورد.

بر اساس این گزارش،‌کارشناسان بخش مشتقات نفتی به خوبی آگاه هستند که در صورت مسدود شدن جریان انرژی در خلیج‌فارس، قیمت نفت به هربشکه 200 دلار یا حتی بیشتر افزایش خواهد یافت و اخلال در بازار مشتقات نیز به ایجاد یک رکود جهانی بی‌سابقه منجر خواهد شد و «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا بهتر از هر کس دیگری به این امر واقف است.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد ادامه داد که ترامپ هم‌اکنون به دنبال یک راه‌ آبرومندانه برای خروج از این مشکلی است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو» وزیر  امور خارجه آمریکا، برایش به وجود آورده‌اند. واشنگتن هم‌اکنون به یک راه آبرومندانه نیاز دارد. ایران خواستار مذاکره نیست بلکه آمریکا بعنوان ابرقدرت جهان خواستار این مذاکره است.

این پایگاه تحلیلی سپس مطرح شدن پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط آمریکا با ایران را به سفر از پیش برنامه‌ریزی نشده پامپئو به سوئیس مرتبط دانست که حافظ منافع آمریکا در ایران است.

این گزارش سپس در پایان به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که پامپئو « جدای از نشست‌های پشت پرده با سوئیس که نماینده ارتباطات میان ایران و واشنگتن است، بدجور نیاز به تسهیل نگرانی نخبگان ترانس-آتلانتیک دارد. و بعد از چندین هفته تهدیدات شوم علیه ایران، آمریکا می‌گوید «بدون پیش‌شرط» با ایران مذاکره می‌کند و این مسئله در خاک سوئیس مطرح می‌شود».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر