۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۰۴
در پی افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، پنتاگون در گزارش اخیر خود در خصوص تسلط چین بر بازار تسلیحات غرب آسیا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش پایداری ملی، پنتاگون در گزارشی که اخیراً منتشر شده است از تسلط چین بر بازار تسلیحات غرب آسیا ابراز نگرانی کرد.

پایگاه تحلیلی المانیتور در این خصوص گزارش کرد، در یکی از گزارش‌های پنتاگون که اوایل ماه گذشته میلادی منتشر شد، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص گسترش سلاح‌هایی با برچسب «ساخت چین» در میدان نبرد غرب آسیا نگران است.

طبق این گزارش، شمار زیادی از همپیمانان قدیمی آمریکا برای فناوری‌هایی که آمریکا بعنوان امضاکننده پیمان‌های بین‌المللی کنترل تسلیحات، صادرات آن را محدود کرده است، به سمت پکن روی می‌آورند.

المانیتور سپس با اشاره به این موارد نوشت، پنتاگون به شدت نگران است که افزایش فروش تسلیحات چین موجب شود پکن نفوذ بیشتری را برای تضمین جایگاه نظامی و اقتصادی و روابط با همپیمانان آمریکا در منطقه غرب آسیا به دست آورد.

پنتاگون اعلام کرد که چین از سال 2013 تا 2017، 10 میلیارد دلار سفارش فروش تسلیحات از مشتریان خود در غرب آسیا دریافت کرده است.

طبق این گزارش، به واسطه عضویت آمریکا در شماری از پیمان‌های کنترل تسلیحات، چین رقیب چندان بزرگی برای فروش پهپادهای مسلح در عراق، عربستان سعودی و امارات عربی متحده نداشته است.

در ماههای اخیر، تنش‌ها میان چین و آمریکا در پی دامن زدن واشنگتن به اختلافات میان چین و تایوان و اعزام کشتی‌های آمریکایی به تنگه تایوان و همچنین تعیین تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین، تشدید شده است.

مقامات چین نیز در واکنش به اقدامات اخیر واشنگتن تأکید کردند که اقدامات دولت «دونالد ترامپ»، در مناقشات تجاری میان دو کشور معادل «تروریسم اقتصادی» است. 

اواسط اردیبهشت ماه، علی‌رغم هشدارهای پکن به واشنگتن درباره تحرکات نظامی در مناطق هم‌جوار چین، ارتش آمریکا اعلام کرد دو ناوشکن موشک‌انداز این کشور در راستای «تعهد آمریکا» به عبور و مرور و دریانوردی آزاد منطقه هند-اقیانوسیه، از تنگه تایوان عبور کردند.

پاتریک شاناهان» سرپرست پنتاگون نیز روز گذشته (شنبه) در مقابل رؤسای دفاعی کشورهای منطقه آسیا در گفت‌وگوی سالانه «شانگری-لا» در «سنگاپور»، چین را مسئول طیفی از فعالیت‌های ثبات‌زدا در آسیا معرفی کرد و بیش از پیش به تنش‌های میان دو کشور دامن زد.

وی،  ضمن تأکید بر تعهد واشگتن به منطقه آسیا، از هم‌پیمانان آسیایی آمریکا خواست تا بودجه امنیتی خود را افزایش دهند.

«وی فنگه» وزیر دفاع چین نیز در واکنش تلاش‌های اخیر واشنگتن در حمایت از جدایی تایوان از چین، هشدار داد پکن با هرکس که در «اتحاد مجدد» کشورش با تایوان مداخله کند، مقابله و مبارزه خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر