۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۴۹۸۴۷
روزنامه «ینی شفق» بررسی کرد؛
روزنامه «ینی شفق» به بررسی این موضوع پرداخت که اگر آمریکا نیت حمله به ترکیه را ندارد، چرا مخالف خرید اس ۴۰۰ و تقویت توان دفاعی این کشور است.

به گزارش پایداری ملی، «یاسین آکتای» نماینده پارلمان ترکیه و عضو حزب عدالت و توسعه مقاله‌ای با عنوان ”اگر آمریکا نیت حمله به ترکیه را ندارد، چرا مخالف خرید اس ۴۰۰ است" در روزنامه ینی شفق نوشت: یکی از مسائل اختلافی و کشمکش بین ترکیه و آمریکا خرید سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ است.

آمریکا معتقد است ترکیه به عنوان عضو ناتو نمی‌تواند به غیر از کشور‌های ناتو از کشور‌های دیگر سلاح و ادوات دفاعی خریداری کند. اما در بیانیه تاسیس ناتو درباره تولید سلاح کشور عضو به صورت مستقل یا خرید و تحویل سلاح و ادوات دفاعی از دیگران ممنوعیتی وجود ندارد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز چندی قبل بر این مسئله تاکید کرد و گفت هر کشوری از حق تصمیم‌گیری برخوردار است.

محدودیت تامین سلاح ترکیه از روسیه ناشی از اصول ناتو نیست بلکه ناشی از محدوده روابط بین ترکیه و آمریکاست. آمریکا در چارچوب پیمان ناتو در قبال ترکیه مسئولیت‌های مندرج و مشارکت در ناتو را نقض کرده است. ناتو مقابله با تهدیدات علیه یک کشور عضو را به دفاع دسته جمعی از کشور در معرض حمله یا تهدیدات فرا می‌خواند و بر دفاع و همکاری دسته جمعی تاکید می‌کند. آمریکا به بهانه مبارزه با داعش، یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه وابسته به پ ک ک را آموزش داده و مسلح کرده است. آمریکا یگان‌های مدافع خلق را به یک ارتش مجهز تبدیل و در مجاور مرز‌های ترکیه مستقر کرده است. آمریکا به طور مستقیم امنیت ترکیه را با حمایت از پ ک ک تهدید می‌کند. پ ک ک هر روز به حملات خود ادامه می‌دهد.

حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق به ناحق باعث تجزیه خاک سوریه می‌شود و با استفاده از ابزار یگان‌های مدافع خلق بافت قومی منطقه را تغییر می‌دهد. یکی از روزنامه نگاران که از اردوگاه‌های آموزشی یگان‌های مدافع خلق بازدید کرده است می‌گوید که در این اردوگاه‌ها به زبان ترکی صحبت می‌کنند. زیرا کادر هدایت یگان‌های مدافع خلق اعضای پ ک ک شهروند ترکیه هستند. آمریکا در فروش و تحویل سلاح‌های دفاعی به ترکیه وقت کشی و از تحویل سلاح‌ها به ترکیه خودداری کرد. آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با درخواست ترکیه برای خرید سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت مخالفت کرد. آمریکا از تحویل سلاح با خرید نقدی به ترکیه خودداری کرد، اما سلاح‌های رایگان را با هفت هزار دستگاه تریلی و دو هزار سورتی پرواز هواپیمای ترابری نظامی به یگان‌های مدافع خلق وابسته به پ ک ک در شمال سوریه تحویل داد.

آمریکا در قبال ترکیه، تعهدات حفظ اصول عضویت در ناتو، اصول اخلاقی و تعهدات در چارچوب ناتو را پایمال کرده است. ترکیه با خرید اس ۴۰۰ از روسیه شرایط عضویت در ناتو را نقض نمی‌کند. مسئله تحویل هواپیما‌های اف ۳۵ یا هماهنگ نبودن اس ۴۰۰ با سیستم نظامی و اطلاعاتی ناتو غیر قابل حل نیست. می‌توان از لحاظ فنی درباره آن‌ها تبادل نظر و اختلاف نظر‌ها را رفع کرد. خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه در مقایسه با پاتریوت‌ها ارزانتر و با کیفیت بالاتری قرار دارد. فن آوری سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه منتقل و تولید مشترک و صادرات آن انجام خواهد شد. اما ترکیه عضو ناتو از حق چنین شرایط و امکاناتی در خرید تسلیحات از آمریکا یا سایر کشور‌های ناتو برخوردار نیست. چرا آمریکا مخالف تامین سلاح‌های دفاعی توسط ترکیه است. اس ۴۰۰ سلاح دفاعی است نه سلاح تهاجمی. چرا آمریکا مخالف تقویت توان دفاعی ترکیه است؟

اگر آمریکا نیت حمله به ترکیه را ندارد، چرا مخالف خرید اس ۴۰۰ است. آیا مخالفت آمریکا با خرید اس ۴۰۰ به معنی این است که آمریکا می‌خواهد در آینده در شرایط مناسب به ترکیه حمله کند؟ در شرایطی که نیات آمریکا برای حمله به ترکیه آشکار شده است، ترکیه حق ندارد که برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات آمریکا توان دفاعی خود را تقویت کند؟ تجهیز ترکیه با سلاح‌های دفاعی غیر قابل اجتناب است. سلب حق بازدارندگی و دفاعی ترکیه در مقابل تهدیدات به معنی تسلیم شدن ترکیه در مقابل تهدیدات نظامی است. آمریکا ترکیه را با قانون کاتسا CAATSA تهدید می‌کند. کنگره آمریکا در ۱۵ اوت ۲۰۱۷ قانون ”کاتسا: قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" را تصویب کرد.

آمریکا مدعی است که اگر ترکیه سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه را خریداری کند، ماده ۲۳۱ کاتسا CAATSA را نقض کرده است و مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد. قانون کاتسا، با رأی قاطع کنگره آمریکا، علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید، تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشور‌ها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده شده است، مقابله کند. ماده ۲۳۱ قانون کاتسا شامل تحریم اشخاص و موسساتی که با بخش‌های اطلاعاتی و صنایع دفاعی روسیه به عنوان دشمنان آمریکا همکاری کنند، است و توسط آمریکا تحریم می‌شوند. مشاهده می‌شود که ترکیه باید تاوان سنگین متحد بودن با آمریکا را بپردازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر