۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۹۶۷۸
محققان و پژوهشگران امنیتی به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند که بالغ بر یک میلیون سیستم رایانه مبتنی بر ویندوز دربرابر حملات بدافزارهای معروف همچنان آسیب پذیرند.

به گزارش پایداری ملی، در سال‌های اخیر که حملات سایبری به شدت رشد کرده است، مؤسسه‌های تحقیقاتی و تحلیلی بسیاری در جهان هشدار داده بودند که سال ۲۰۱۸، سال حملات سایبری و بدافزاری به سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها و نهادهای دولتی در جهان خواهد بود.

با توجه به تشدید حملات سایبری و نفوذ هکرها از طریق انتشار بدافزارهای معروفی همچون نوت پتیا (NotPetya ) و واناکرای (WannaCry) در سال‌های اخیر، حالا به تازگی محققان فعال در حوزه امنیت سایبری با جدیدترین بررسی‌های انجام شده دریافته و اعلام کرده‌اند که هنوز خیل عظیمی از رایانه‌های شخصی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز در برابر این حملات بدافزاری آسیب پذیرند به گونه‌ای که در صورت تلاش هکرها به انتشار یک بدافزار ، این سیستم عامل هیچ اهرم فشار و ابزاری برای مقابله با نفوذ هکرها برای سرقت اطلاعات در اختیار ندارد و به عبارتی دیگر دست مجرمان سایبری را در این خصوص بسیار باز گذاشته است.

این در حالیست که مایکروسافت به عنوان توسعه دهنده سیستم عامل ویندوز، به تازگی نسخه به‌روزرسانی شده ویندوز ۱۰ را برای کاربران رایانه‌های ویندوزی منتشر و ارائه کرده و انتظار می‌رود که حداقل این نسخه جدید توانایی سیستم‌های رایانه برای مقابله با حملات بدافزاری در رایانه را تقویت کرده و بهبود ببخشد ولی این طور که از یافته‌های تحقیقات پژوهشگران امنیتی معلوم است به نظر می‌رسد که ویندوز همچنان حفره‌های امنیتی متعددی برای هکرها دارد و به آنها این امکان را می‌دهد با انتشار بدافزارهای موردنظر خود، به سیستم رایانه کاربران متعددی که از نسخه‌های مختلف ویندوز استفاده می‌کنند حمله کرده و اطلاعات قربانیان را به سرقت ببرند و از آن به منظور اهداف و انگیزه‌های خود سو استفاده کنند.

بر اساس گزارش وب سایت هکرنیوز، آنها در ادامه گزارش‌های خود تاکید کرده‌اند که این حفره‌های امنیتی در نسخه‌های ویندوز ۲۰۰۳، ویندوز ایکس پی، ویندوز ۷، ویندوز سرور ۲۰۰۸ و 2008 R2 بیشتر از سایر نسخه‌های این سیستم عامل محبوب و پرطرفدار دیده شده و مورد استفاده هکرها قرار گرفته است.

این آسیب پذیری‌های کشف شده به هکرها و مجرمان سایبری اجازه می‌دهد تا از راه دور با استخراج یک کد قراردادی و بدون هیچ تراکنش و برقراری ارتباط با کاربر، کنترل رایانه کاربر موردنظر را دست بگیرند و به تمامی اطلاعات ذخیره شده و موجود در آن دسترسی پیدا کنند.

همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت‌های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد. بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت‌های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی‌توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.

در سال گذشته میلادی باج افزار، بدافزار و ویروس‌های رایانه‌ای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیون‌ها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکت‌های مربوطه و دولت‌ها خسارت وارد کرده‌اند.

حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای و نوت پتیا بدون شک از مهلک‌ترین حملات سایبری به زیرساخت‌های سازمان و شرکت‌های بزرگ و کوچک در طول تاریخ جهان است که تاکنون صورت گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر