۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۹۵۹۵
کمبود پانسمان بر اثر تحریم‌های آمریکا تبدیل به تهدیدی جدی برای بیماران «ای بی» در ایران شده است.
به گزارش پایداری ملی، «بیماری «ای بی» یا «کودکان پروانه‌ای» حاصل نقص در تولید نوعی پروتئین پوستی از بدو تولد است که بیمار با عوارض پوستی متعددی مثل زخم‌های عمیق، خونریزی و… روبه‌‌رو می‌شود.

برای کاهش سرعت پیشرفت و کم کردن دردهای این بیماران شرکت‌های دارویی در سطح جهان اقداماتی داشته‌اند. یکی از این شرکت‌ها شرکتی دارویی سوئدی به نام مولنلیکه (molnlyke)است که پانسمانی با نام تجاری (mepilex) تولید و آن را تبدیل به مرجعی کرده است که محصولش در ترمیم نسبی زخم‌های این بیماران مؤثر بوده و در متون پزشکی نام تجاری پانسمان مپلیکس به عنوان درمان اصلی بیماران «ای بی» یاد می‌شود.

در ایران، وزارت بهداشت تاکنون به صورت سالیانه این پانسمان را تهیه کرده و رایگان در اختیار این بیماران قرار می‌داده است اما متأسفانه از سال گذشته و با شروع تحریم‌های ظالمانه آمریکا شرکت مذکور از فروش پانسمان به ایران امتناع کرده و تاکنون جایگزین مناسبی نیز برای آن پیدا نشده است.

نکته آن که بدن بیماران «ای بی» به این نوع پانسمان وابسته شده و حیات آنان در معرض خطر جدی قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که از آغاز تحریم‌های آمریکا تاکنون بر اثر این تحریم‌ها ۳۰۰ نفر از این بیماران دچار وخامت حال شده و ۷ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که آمریکا مدعی است که حوزه‌های پزشکی تحریم نشده‌اند و اروپایی‌های مدعی حقوق بشر به‌ویژه سوئدی‌ها این گونه با جان کودکان پروانه‌ای ایرانی بازی می‌کنند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر