۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۴۹۴۹
با وجود مخالفت‌های آمریکا
مقامات پاکستان و چین با وجود مخالفت‌های آمریکا در نشستی در هفته جاری در مورد احداث و ادامه خط لوله انتقال گاز ایران به غرب چین به عنوان بخشی از کریدور اقتصادی بین دو کشور مذاکره خواهند کرد.
به نقل از اکسپرس تریبیون، با وجود مخالفت‌های آمریکا با خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، این خط لوله احتمالا تا غرب چین ادامه خواهد یافت. اسلام‌آباد و پکن، این خط لوله را به عنوان بخشی از کریدور اقتصادی بین دو کشور در نظر گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، مقامات پاکستان و چین در نشستی در 26 آگوست در مورد احداث خط لوله از بندر گوادر به غرب چین مذاکره خواهند کرد؛ همچنین در این نشست پیشنهادی در مورد ساخت یک خط لوله نفتی میان 2 کشور نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

پکن و اسلام‌آباد یادداشت تفاهمی در زمینه یک کریدور اقتصادی که قبلا در کابینه پاکستان مورد موافقت قرار گرفته است، امضا خواهند کرد.

این نشست به دنبال بازدید نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان از چین در هفته اول جولای، انجام می‌شود. در جریان این سفر، شرکت‌های چینی نسبت به احداث این خط لوله از بندر گوادر تا غرب چین ابراز تمایل کرده‌اند؛ ایران نیز نسبت به ادامه این خط لوله به چین ابزار علاقه کرده است.

دو کشور، این خط لوله را به عنوان بخشی از کریدور اقتصادی در نظر گرفته‌اند و بندر گوادر از طریق جاده و راه‌آهن به چین متصل خواهد شد و این امر به بهبود روابط تجاری میان این دو کشور کمک خواهد کرد.

از آنجایی که پاکستان به علت فشارهای آمریکا در تامین مالی این پروژه با مشکل روبرو است از ایران در خواست کرده است تا هزینه کل این خط لوله گازی را به عهده بگیرد.

ایران متعهد شده است تا 500 میلیون دلار برای احداث این خط لوله در خاک پاکستان به این کشور وام بدهد، اما اسلام‌آباد اصرار دارد تا میزان این کمک باید افزایش یابد.

در ادامه این گزارش آمده است، پیش از این هند فعالانه در این پروژه حضور داشت اما پس از انعقاد موافقتنامه هسته‌ای با آمریکا از آن کنار کشید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر