۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۸۵۸۴
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه روی صحبت ما با غربی‌ها و اروپایی‌هاست که باید به مسئولیت خود در قبال مشکلات افغانستان عمل کنند، تصریح کرد که اصلا بحث اخراج، بازگرداندن و خداحافظی با اتباع افغان مطرح نیست.
به گزارش پایداری ملی، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان امروز (شنبه) در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه سوم سیما گفت: به نظر می‌رسد یک سوء برداشت و سوء تفاهم بزرگی نسبت به صحبت‌های بنده صورت گرفته است.

وی افزود: اینکه عنوان شده من گفته‌ام اگر تحریم‌ها فشار بیاورد ما مجبوریم با برداران و خواهران افغان خداحافظی کنیم، اصلا این تعبیر از بنده نیست و من چنین تعبیری را استفاده نکردم و چنین برنامه‌ای هم نداریم نه جمهوری اسلامی چنین برنامه‌ای دارد و نه چنین نظری در وزارت خارجه و جای دیگر وجود دارد.

عراقچی تصریح کرد: بحث اخراج، بازگرداندن و خداحافظی اصلا مطرح نیست. بحثی که مطرح است این است دیگرانی که خودشان مسبب مشکلات و مصائب در افغانستان هستند باید به مسئولیت خود عمل کنند. روی صحبت ما نه با افغانستان است نه با افغان‌ها، روی صحبت ما با غربی‌ها و اروپایی‌هاست که باید به مسئولیت خود در قبال مشکلات افغانستان عمل کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه ما با برادران و خواهران افغان خودمان 40 سال است زندگی می‌کنیم. آنها حضور خوبی در ایران دارند در جبهه‌ها و در زمان جنگ صدام رشادت‌های بسیاری کردند در دفاع از حرم چه رشادت‌هایی کردند در جامعه ما خیلی جاها حضور دارند و کمک می‌کنند و روابط برادرانه و خواهرانه بین مردم ما و آنها برقرار است.اینها چیزهایی نیست که فراموش شود. بحث ما هم این چیزها نیست. بحث ما این است که به این عزیزان کمک و کمک بیشتری شود و دیگران مسئولیت خود را در این رابطه انجام دهند.

این دیپلمات کشورمان عنوان کرد: مسلما تا جایی که توانستیم کمک کردیم و تا جایی که بتوانیم باز هم کمک خواهیم کرد و تا هر روزی که بتوانیم این عزیزان در ایران حضور خواهند داشت و ما هیچ مشکلی با این نداریم، ولی نمی‌شود غربی‌ها، آمریکا و اروپایی‌ها ما را تحریم و فشارهای سنگین اقتصادی بر ما بار کرده و مسئولیت خود را در این زمینه فراموش کنند.

عراقچی بیان کرد: مسبب این مشکلات و آوارگی مردم افغانستان، ما و مردم ایران نیستند. در درجه اول آمریکایی‌‌ها، غربی‌ها و کسانی هستند که گروه‌های تروریستی را در آنجا ایجاد و حمایت کردند و کسانی هستند که نیروهای نظامی فرستادند، پایگاه نظامی ایجاد کرده و جنگ را راه انداختند و اینها مسبب آوارگی مردم افغانستان هستند و نباید توقع داشته باشند که فقط ایران هزینه‌های این کار را بدهد.

وی گفت: توقع دارند ایران هزینه‌ها را پرداخت و ایران را تحریم هم کنند و با سیاست آمریکایی‌ها با سیاست نفت صفر توقع داشته باشند ما به این هزینه‌ها ادامه دهیم. ما حتما این کار را ادامه خواهیم داد.

عراقچی عنوان کرد: حرفی که زدم و تکرار می‌کنم ما در برابر خواهران و برادران افغان خود گزینه‌های جدید قرار می‌دهیم. اروپایی‌ها باید به مسئولیت خودشان عمل کنند.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه اروپایی‌ها عمل به این مسئولیت را به دو طرق می‌توانند انجام دهند، اظهار داشت: یکی اینکه در هزینه‌ها همراهی کنند و هزینه مهاجران و پناهندگان را تأمین کنند یا بخشی از آنها را در خاک خودشان بپذیرند، اصلا موضوع بازگشت آنها به افغانستان و خداحافظی با اتباع افغان نیست. این است که گزینه‌های جدیدی در مقابل آنها برای بهبود وضعیتشان قرار داده شود و اروپایی‌ها هم اینها را بپذیرند، اینگونه نیست که توقع داشته باشند دیگران انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه اضافه کرد: مهاجرت یک مسئولیت بین‌المللی است و ما تا الان به مسئولیت خود بیش از توان‌مان عمل کرده‌ایم و باز هم عمل خواهیم کردیم ولی حرف ما این است که اروپایی‌ها باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

عراقچی عنوان کرد: از دوستانی که در داخل کشور اظهارنظر می‌کنند و مطلب و مقاله می‌نویسند و موضع می‌گیرند، به این نکته توجه داشته باشند که مواضعشان اروپا پسند نباشند، نکاتی را مطرح نکنند که بار مسئولیت را از دوش اروپایی‌ها و غربی‌ها بردارند، فشار را از دوش آنها برندارند روی دوش خودمان بگذارند، بحث را کاملا درک کنند و بحث جدی و اصولی است، اروپایی‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و مواضع داخلی در جهت اروپاپسند و در جهت بار و فشار برداشتن از اروپا نباشد.

در حال تکمیل...

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر