۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۴۷۷۸۱
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در مجموع بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان قم وجود دارد.

به گزارش پایداری ملی، سید محمد تقی سجادی امروز در قم‌، گفت: در استان قم رودخانه دائمی وجود ندارد بلکه عمدتاً رودخانه‌ها فصلی و دارای حاشیه ای شنی هستند.

وی افزود: بخاطر خشکسالی شدیدی که طی چندین سال گذشته استان قم با آن مواجه بود، آبخیزداری قم تصمیم به کاشت برخی گونه‌های مقاوم در مساحت بسیار گسترده گرفت تا هم جلوی گرد و غبار گرفته شود و هم به نوعی سبب پر شدن سفره‌های زیر زمینی گردد.

سجادی یادآور شد: سیستم آبخوان داری و تغذیه مصنوعی طغرود وابسته به مرکز تحقیقات، یکی از ۱۰ ایستگاه تحقیقاتی کشور است که در دهه 70 به بهره برداری رسیده است و کارکرد بسیار مناسبی برای زمین‌های پایین دست دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم نبود پوشش گیاهی، مدت و شدت باران و شکل رودخانه را از عوامل انحراف سیل قلمداد کرد و گفت: این عوامل موجب ایجاد تخریب مسیر روبروی خود می‌شوند و اگر‌ آب هم گل آلود باشد ۳۰‌ برابر قدرت تخریب را نسبت به آب زلال بالا می‌برد.

سجادی تصریح کرد: اصلی‌ترین وظیفه آبخیزداری ساماندهی و مدیریت منابع آب است، یعنی مکان‌هایی که در آن احتمال سیل وجود دارد شناسایی و با ایجاد یک‌ بند به اقتضای شرایط آن قسمت، سرعت حرکت آب کاهش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: هفت سیستم تغذیه پخش سیلاب در قم وجود دارد، باقرآباد، دستجرد، چاله گنبد، قباد بزن، خرم آباد (سلفچگان) و دو سیستم در طغرود، عمده کارکرد این بندها تغذیه مصنوعی است و به معنای واقعی پخش سیلاب هنوز در قم کارکرد نداشته است.

مدیرکل منابع طبیعی یادآور شد: برخی از بندهای موجود در قم‌ از نوع بندهای خاکی هستند که دو ویژگی دارند؛ یا برای ذخیره آب در حجم محدود احداث می‌شوند و یا برای کنترل سیلاب، نمونه این گونه بندها پنج بند در پردیسان احداث شده و در قم بالای ۲۰‌ بند خاکی ساخته شده است.

وی در پایان گفت: در مجموع بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان قم وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر