۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۴۷۶۲
روزنامه گاردین در مقاله‌ای با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن به ارتش مصر نوشت‌: کشتار و قتل عام وحشیانه مردم مصر توسط ارتش این کشور بدون کمک مالی و نظامی آمریکا ممکن نبود‌.
به نقل از روزنامه گاردین‌؛ اقدامات آمریکا در قبال ملت مصر باعث شده بسیاری از کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دنیا آنچه ارتش مصر _ که مورد حمایت آمریکاست _ آن را محکوم کنند‌.

اخیرا تنش‌ها و درگیری‌ها میان حامیان اخوان المسلمین و ارتش مصر به اوج خود رسیده است‌. در درگیری‌های روز چهارشنبه بیش از هزاران شهروند مسلمان مصری کشته و زخمی شدند‌. این روز شدیدترین و وحشیانه‌ترین سرکوب تظاهرات و اعتراضات مردمی پس از سقوط دولت "محمد مرسی" توسط ارتش انجام گرفت‌.

کاخ سفید در حالی که بسیاری از کشورها اقدامات خشونت آمیز ارتش تا دندان مسلح مصر علیه حامیان مرسی را محکوم کردند‌، سیاست سکوت را در پیش گرفته است‌. این سکوت معنادار نیز مورد انتقاد مقامات کشورهای مختلف قرار دارد چرا که پرداخت سالانه 1.3 میلیارد دلار کمک نظامی به ارتش مصر از برنامه ثابت و دستورات همیشگی کنگره آمریکا بوده و هست‌.

کارشناسان مسائل استراتژیک و سیاسی معتقدند اعمال خشونت از سوی ارتش مصر نه تنها اعتراضات این کشور را سرکوب و خاموش نمی‌کند بلکه موجب می‌شود کشور دیرتر به آرامش و ثبات برسد‌. لیبی پیش از سقوط کامل دیکتاتور آن "معمر قذافی" نیز نمونه بارزی از بی نتیجه بودن خشونت و سرکوب اعتراضات مردمی می‌باشد‌.

اقدام روز چهارشنبه ارتش مصر علیه حامیان "محمد مرسی‌" و اخوان المسلمین چشم انداز آشتی ملی در این کشور را دورتر قرار دارد بخصوص اینکه "البرادعی" معاون رییس جمهور موقت مصر نیز پس از این سرکوب‌ها از سمت خوداستعفا کرده است‌. همچنین ارتش مصر وضعیت حکومت نظامی و فوق العاده را به مدت یک ماه در سراسر کشور اعلام کرد که خودبخود تحریکی برای ادامه درگیری ها و تنش‌هاست‌.

این تلاش‌ها برای سرکوب اعتراضات با حمایت مادی و معنوی کاخ سفید و تل آویو از ارتش مصر انجام می‌گیرد‌. در حالی که بر اساس مشاهدات شاهدان عینی حامیان اخوان بار دیگر با تجمعات پراکنده خواستار ادامه تظاهرات‌های خود تا بازگشت "محمد مرسی" به قدرت هستند‌.

در ادامه این مقاله آمده است‌: تاریخچه آمریکا نشان دهنده حمایت همیشگی دولت این کشور از حکومت‌هایی است که بر ضد مردم خود اقدام کرده‌اند. یا این حال کاخ سفید همچنان دم از تلاش برای برقراری آزادی و دموکراسی در خاورمیانه میزند‌. در حقیقت دموکراسی از نوع آمریکایی همان چیزی است که دیروز در مصر دیده شد‌. از کشته شدن دختر 17 ساله یکی از رهبران اخوان المسلمین گرفته تا تیرباران هزاران شهروند فاقد سلاح در خیابانهای مختلف‌، سیاستی است که ارتش مصر با حمایت جدی واشنگتن و تل آویو از خود دست به آن می‌زند.

"محمد البرادعی" که یکی از مخالفین اصلی دولت مرسی به شمار می‌آمد پس از فاجعه‌ای که ارتش در روز چهارشنبه علیه حامیان اخوان المسلمین اجرا نمود از سمت خود به عنوان معاون اول رییس جمهور موقت این کشور‌، استعفا کرد‌.

نقش سازمان ملل نیز در این میان جز نقشی نمادین و بدون تاثیر چیز دیگری نمی توان دانست‌. "بان کی مون " دبیر کل این سازمان تاثیرگذاری سمت خود را در حد بیانیه‌ای کوتاه و محکوم کردن خشونت علیه مردم مصر را تقلیل داده است‌. حکومت‌های امارات و بحرین نیز حمایت قاطعانه خود را از ارتش مصر اعلام کرده‌اند‌.

مارک لینچ‌، کارشناس و صاحب نظر در امور سیاسی در این باره اظهار داشت‌: اکنون زمان آن فرارسیده که واشنگتن دست از اقدامات مداخله جویانه و تخریبی علیه ملت‌های عربی و مسلمان خاورمیانه بردارد‌‌. پر واضح است که ادامه حمایت کاخ سفید از ارتش مصر نه برای ارتقای سطح دموکراسی در مصر یا تقویت آزادی در این کشور بوده بلکه تنها در راستای منافع خود و رژیم اشغالگر قدس در این کشور می‌باشد‌.

واشنگتن باید بداند با این حمایت از کشتار مردم مصر بیش از پیش به مقبولیت خود در میان کشورهای منطقه آسیب وارد می‌کند .مردم افغانستان‌، لیبی‌، عراق‌، یمن‌، عربستان و پاکستان نیز پیش از مصر طعم تلخ مداخله مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در امور داخلی کشور خود تجربه کرده‌اند‌.

در انتهای این مقاله آمده است‌: بهتر آن است که اوباما اجازه دهد سفارت این کشور در قاهره تا مدتها بسته باقی بماند تا مردم مصر با دولت این کشور خود اختلافاتشان را حل کنند بدون آنکه ارتش مصر از سوی مقامات آمریکایی برای خاموش کردن هرچه سریعتر اعتراضات تحریک شود‌.

این اعتراضات اکنون در مصر در حال رخ دادن است اما می‌توان منتظر بود در آینده‌ای نزدیک جنبش دیگری همانند "جنبش 99 درصد" بار دیگر در آمریکا سر برآورده و دولت را درباره دخالت‌های مرگبارش در کشورهای دنیا مورد چالش قرار دهد‌.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر