وی ادامه
داد: مباحثی را که رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم درباره جوانان
بیان کردند، پیش و بیش از آن که بیانگر امتیاز و اعتبار برای جوانان باشد،
مبین مسئولیتها و تعهدهای آنان در عرصههای مختلف است.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی افزود: رهبر انقلاب اسلامی در متن بیانیه گام دوم، به وضوح رسالت های جوانان در دوره جدید را بیان کردند که نشان دهنده عمق و گستره مسئولیت جوانان در دورهی پیش رو است. از جمله این رسالتها این است که جوانان باید "آغازگر جهاد بزرگ" تا از این طریق بتوانند به رسالت بزرگ دیگر یعنی "ساختن ایران اسلامی بزرگ" جامه عمل بپوشانند. از اینرو باید الزامات و اقتضائات این جهاد بزرگ را در خود و محیط اطراف ایجاد و تقویت نمایند.
باقری تصریح کرد: افزون بر آن "برداشتن گام بزرگ دوم" و "ساختن الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی از ایران عزیز" دو رسالت مهم دیگر جوانان در شرایط کنونی و دوره آینده است. از سوی دیگر، رهبر انقلاب اسلامی، رسالت "طی کردن فاصله میان واقعیتها و بایدها" و رسالت "حراست از انقلاب اسلامی" را متوجه جوانان دانسته و در ادامه بر "پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران" به عنوان رسالت دیگر جوانان تأکید کردند. اما بزرگترین، برجستهترین و مهمترین رسالت جوانان در کلام رهبری، "نزدیک کردن انقلاب اسلامی به آرمان بزرگش" که همانا "ایجاد تمدن نوین اسلامی" و "آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی" بوده، است.
وی یادآور شد: بدیهی است توانایی اجرای این رسالتها، مستلزم برخورداری جوانان از قابلیتهایی خاصی است تا آنها بتوانند در مسیر تحقق این رسالتها گام بردارند. رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، به تبیین شرایط لازم برای جوانان به منظور کسب قابلیت های بایسته برای تحقق این رسالتها پرداخته و از به قابلیتهایی چون برخورداری جوانان از "همت"، "هوشیاری"، "سرعتعمل"، "ابتکار"، "روحیه انقلابی"، "عمل جهادی" و "تسلیم ناپذیری" اشاره کردند.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی تاکید کرد: افزون بر این موارد، رهبری در توصیف نقش و جایگاه جوانان در گام اول به دو خصوصیت برجسته جوانان این دوره اشاره نموده و بر همین اساس از "مجاهدت جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدس" و "زندهکردن ماجراهای صدر اسلام" بهعنوان دو ویژگی لازم جوانان در دورهی گام دوم یاد کردند.
وی ادامه داد: پس از صدور بیانیه، بسیاری از صاحبنظران و رسانهها در تبیین بخش جوانان بیانیه، بر روی قرارگرفتن جوانان بر مسندهای اجرایی در کشور به عنوان هدف اصلی بیانیه تأکید کرده اند، در حالی که حقیقت بیانیه چیزی بسیار فراتر از بسترسازی برای پُست گرفتن جوانان بود، چراکه اولاً بر اساس مفاد بیانیه، جایگاه نقشآفرینی جوانان صرفاً به سمتهای بروکراتیک منحصر نشده و رهبری ضمن مخاطب قراردادن "کارگزاران جوان"، "مدیران جوان"، "اندیشمندان جوان" و "فعالان جوان" را نیز مخاطب قرار دادند.
باقری ادامه داد: ثانیاً در بیانیه تنوع بسترهای نقش آفرینی جوانان نیز به امر حکومتی محدود نشده و میدانهای "سیاست"، "اقتصاد"، "فرهنگ" و "امور بینالملل" و نیز عرصههای "دین"، "اخلاق"، "معنویت" و "عدالت به عنوان گستره تحرک و مسئولیت پذیری جوانان مطرح شده است. بنابراین، جوانان بیش از این که به امید نشستن بر جایگاه کارگزاران حکومت باشند و یا در انتظار لطف کارگزاران فعلی برای میدان دادن به آنها برای انجام وظایف اسلامی، انقلابی و ملی باشند، باید به مسئولیتهای خود بیشتر آشنا شده و در پی آن قابلیتهای لازم برای انجام آن مسئولیتها را به نحو احسن و در اسرع وقت احراز کنند.
وی اظهار داشت: برای درک درستتر مطالبات رهبری از جوانان در بیانیه گام دوم، فهم دقیق تفاوت میان چهار مفهوم "مسئولیتپذیری"، "مسئولیتگیری"، "مسئولیتدهی" و "شرایط احراز مسئولیت" بسیار اهمیت دارد. البته روشن است که میان "مسئولیتپذیری" و "مسئولیتگیری" تفاوت زیادی است.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: برای مثال یک مادر مسئولیت صیانت از فرزند خود را میپذیرد و در قبال هرگونه صدمه احتمالی به فرزندش، از خود سلب مسئولیت نکرده و عوامل دیگر را مسبب آن صدمه معرفی نمیکند و همواره در پی افزایش حوزهی مسئولیت خود در قبال فرزند و حداقل سازی خدشه به آن هستند. در حالی که در کشور کارگزارانی وجود دارند که برای "مسئولیتگیری" از هیچ تلاشی حتی انجام برخی اقدامهای غیرقانونی و غیراخلاقی فرو گذار نمیکنند و در رقابت های انتخاباتی نیز فقط گرفتن مسئولیت مدنظر آنها بوده و درباره قابلیتهای خود برای پذیرش مسئولیت کمترین تأملی هم نمیکنند، اما همین افراد هنگام پذیرش مسئولیت غایب بوده و حتی افراد و چیزهای دیگر را مسئول بروز مشکلات و ناکامیهای حوزههای تحت مسئولیت خود معرفی میکنند.
باقری اضافه کرد: اتفاقاً رمز موفقیتها و پیروزیها در گام اول، مسئولیتپذیری جوانان بود تا جایی که آنها را به سمت کسب قابلیتهای لازم برای تحقق رسالتهای اسلامی، انقلابی و ملی کشاند. نقش آفرینی جوانان در قالب سپاه و بسیج در طول 8 سال دفاع مقدس برجسته ترین بروز و ظهور چنین حقیقتی است، چراکه در آغاز تجاوز دشمن، همت و باکری و خرازی و امثال آنها از قابلیت های لازم حتی برای رزم کلاسیک هم برخوردار نبودند، چه برسد به این که بخواهند در جایگاه فرماندهی در جنگ نقشآفرینی کنند، اما حس و روحیه همین مسئولیتپذیری بود که توانست آنها را به سمت کسب این قابلیتها سوق دهد تا حدی که این جوانان مبتدی پس از یک دورهای کوتاه به فرماندهان بزرگ در طولانیترین جنگ قرن بیستم تبدیل شدند.
وی گفت: از همین رو است که همه مزیت همت و باکری و خرازی حس مسئولیت پذیری آنها است و لذا آنها هیچگاه برای مسئولیتگیری هیچ تلاشی نکرده اند و مثلاً برای احراز مقام فرماندهی با کسی یا مقامی لابی نکردند. هیچ کس برای این که شهید طهرانی مقدم فرمانده موشکی شود، لابی نکرد، بلکه توانمندیهای او که برآمده از حس مسئولیتپذیری در دوره جنگ و پس از آن بود، این جوان دهه شصت را به تنها گزینه فرماندهی موشکی در دهه های بعد تبدیل کرد. امروز نیز نقش آفرینی خالصانه و مجاهدانه جوانان در موضوع سیل ناشی از همین حس مسئولیت پذیری آنها در گام دوم انقلاب اسلامی است.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: بر این اساس، باید تأکید کرد که از میان چهار مفهوم "مسئولیت پذیری"، "مسئولیت گیری"، "مسئولیت دهی" و "شرایط احراز مسئولیت" مرکز ثقل بیانیه گام دوم حول مفهوم نخست (مسئولیتپذیری) است؛ به این ترتیب که در بیانیه بیش از 30 شاخص و ویژگی درباره این مفهوم آمده است، در حالی که درباره مفهوم "مسئولیت دهی" صرفاً به ذکر دو محور اکتفا شده و درباره "مسئولیتگیری" هم اساساً هیچ مطلبی در بیانیه نیامده است.
باقری افزود: هدف اصلی جوانان انقلابی و تشکلهای انقلابی به ویژه دانشگاهی باید ترویج روحیه مسئولیتپذیری جوانان به جای مسئولیتگیری باشد، چراکه اگر این امر محقق شود، هیچ مانع مدیریتی، سازمانی و حتی قانونی هم نمیتواند در برابر عزم و اراده جوانان برای "ساختن ایران اسلامی بزرگ" تردید ایجاد کرده و هیچ مانعی نمی تواند جهاد بزرگ جوانان برای "نزدیک کردن انقلاب اسلامی به آرمان بزرگش" را که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، دچار توقف و حتی وقفه کند.
وی گفت: بنابراین، تشکلهای دانشجویی ضمن اینکه مانند گذشته همه تلاش خود را برای مسئولیت پذیری فعال جهت بدهند، بیش از پیش برای تبیین و نیز جاانداختن ویژگیها و شاخصهای مفهوم مسئولیتپذیری جوانان در محیط دانشگاه به طور عام و در سطح افکار عمومی به طور عام تلاش و اقدام نمایند و اجاز ندهند مسیر پیگیری انجام رسالتهای بزرگ و حقیقی جوانان در گام دوم با سست اندیشی برخی و یا منفعت طلبی برخی دیگر دچار انحراف شود.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: بیانیه حاوی کلیدواژههای مهمی در عرصه های مختلف است که از جمله این کلیدواژه ها، "مرزبندی با دشمن" است که این کلیدواژه دو بار در متن بیانیه تکرار شده است.
باقری اضافه کرد: برخی سیاستها، رویکردها، عملکردها و دیدگاهها نشان می دهد که واضعان آن سیاستها، طراحان آن رویکردها، مجریان آن عملکردها و صاحبان آن دیدگاه ها به چیزی به نام دشمن باور ندارند. برای تبیین موضوع مناسب است به مصادیق عینی و ملموس در واقعیت اشاره شود.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: وقتی که دولت سیاست خارجی خود را بر اساس "تنشزدایی" بنا میکند، حاکی از آن است که به وجود دشمن باور ندارد، چراکه تنش زدایی مختص دوست و برادر است، اما در قبال دشمن باید سیاست "تهدیدزدایی" را اتخاذ کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هستهای یادآور شد: آمریکا از فعالیتهای هستهای صلح آمیز ایران که هیچ مغایرتی با مقررات و قوانین بین المللی ندارد، ناراحت است و همین ناراحتی موجب شده تا امریکا علیه ایران تحریم وضع و اعمال کند که این اقدام امریکا موجب ایجاد تنش میشود، حال سیاست تنشزدایی دولت به میدان میآید و برای رفع تنش توافقی مانند برجام را میپذیرد که در آن بیش از 100 حق هستهای ملت ایران را واگذار کرده، بسیاری از فعالیتهای هستهای را تعطیل و بسیاری از دستاوردهای هستهای را نابود میسازد.
باقری گفت: این اقدامها با این تصور و خیال انجام شد که اگر ناراحتی آمریکا در موضوع هستهای رفع شود، تحریمها هم برداشته میشود، غافل از آنکه امریکا دشمن است و با از بین بردن توان هستهای، نه تنها از خصومت امریکا کاسته نمی شود، بلکه برای این که یکی از مؤلفه های قدرت ایران (هسته ای) در قالب برجام به طور جدی آسیب دیده و عملاً از قدرت بالفعل ایران کاسته شده، دشمن با توان بیشتر به سراغ دیگر عناصر قدرت ایران میرود تا آنها را نیز از بین ببرد که دقیقاً نیز همین گونه شد.