۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۷۴۱۳
مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه از آغاز سال آبی تا اواخر فروردین ماه 98 شاهد 537 میلیمتر بارندگی در استان بوده ایم ،گفت: این مقدار نسبت به متوسط درازمدت 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایداری ملی، سعید نقدی مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه آب سد طالقان حدود ۱۸ درصد و سد کرج سه درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، مطرح کرد: از آغاز سال آبی تا اواخر فروردین ماه ۹۸ شاهد حدود ۵۳۷ میلیمتر بارندگی در استان البرز بوده ایم که این مقدار نسبت به متوسط دراز مدت ۷۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با اشاره به سیلاب های اخیر در کشور گفت: میزان برف در ارتفاعات براساس گزارشات و نقشه های ماهواره ای جهت کنترل سیلاب در استان البرز تخمین زده شد و دریچه سدها نیز از اسفند ماه سال گذشته باز شده بود که به موجب این امر، شاهد خروجی بیشتری بودیم.

نقدی اظهار کرد: در حال حاضر سد طالقان از وضعیت خوبی برخوردار است و حجم آن دو برابر سد کرج است که برای استفاده در کشاورزی پایین دست طالقان در اردیبهشت ماه رها سازی می شود.

وی با بیان اینکه سهم اندکی از آب سد طالقان به استان البرز اختصاص دارد عنوان کرد: این موضوع از جمله برنامه های ملی است و نمی توان اقدامی در این زمینه در استان انجام داد اما با پیگیری های انجام شده موفق به اختصاص مقدار کمی از آب سد طالقان به هشتگرد شدیم.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با اشاره به مصرف بالای آب در استان و تأکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آن بیان کرد: تنها هفت درصد از بارش های اخیر به سفره های زیرزمینی وارد شده است که این مقدار برای استان کافی نیست زیرا بخش عمده ای از آب های سطحی در سد برای تأمین آب شرب پایتخت ذخیره می شود.

وی با اشاره به عدم دارا بودن آب ورودی کنترل نشده خاطرنشان کرد: سالیانه به طور متوسط شاهد ۹۰ متر افت آبخوان ها در استان هستیم  در صورتی که ۲۰ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته ایم و اگر از آب ارتفاعات استان  برخوردار نبودیم، با خشکسالی شدیدی مواجه می شدیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر