او افزود: در نمایشگاه امسال فضای مناسبی به بخش ترویج و آموزش فرهنگ استفاده صحیح از بازیهای رایانهای داخلی و خارجی اختصاص یافته است و علاوه براین با حضور تیمهای روانشناسی تأثیرات روانی بازیهای رایانهای بررسی میشود. مینایی گفت: در بخش آموزش نیز ۲۸کارگاه آموزشی با موضوعات طراحی، بازی نامه نویسی، بعد فنی، بازاریابی و طرح تجاری بازینامه شرکت خواهند کرد. او افزود: بخش مسابقات لیگ داخلی نیز در نمایشگاه برپا میشود و به برندگان جوایزی هم اهدا خواهد شد.
مینایی گفت: در نمایشگاه امسال بخشی هم با عنوان بازی پنهان ویژه مسئولان فرهنگی درنظر گرفته شده است و در آن درباره ابعاد مختلف جنگ نرم بحث و تبادل نظر خواهد شد. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: امسال بهدلیل همزمانی نمایشگاه گیم تهران با نمایشگاه گیمز کام آلمان بسیاری از شرکتها در رویداد تهران حضور ندارند.وی با بیان اینکه ۲۰۰معیار برای ردهبندی سنی بازیهای رایانهای وجود دارد افزود: شورای طبقهبندی سنی بازیهای رایانهای بسیار دقیق است بهطوری که برخی بازیها با بررسی ۷۰ تا ۸۰ ساعته ردهبندی میشود.
مینایی با بیان اینکه تخمین گردش مالی بازیهای رایانهای در ایران و دنیا دشوار است تأکید کرد: بهدلیل فقدان قانون کپی رایت سالانه بیش از ۵۰میلیون نسخه بازیهای رایانهای در بازار توزیع میشود.در دومین نشست رسانهای سومین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: در گذشته بخش بازیهای رایانهای جزئی از نمایشگاه رسانههای دیجیتال بود اما بهدلیل اهمیت بازیهای رایانهای، نمایشگاه گیم بهصورت مستقل شکل گرفت و در نهایت امسال شاهد سومین دوره برگزاری این رویداد هستیم.
او هدف از برگزاری نمایشگاه بازیهای رایانهای را فرهنگسازی اعلام کرد و گفت: در این رویداد فرهنگی خانوادهها با آثار مخرب برخی بازیهای خارجی آشنا میشوند. او با تأکید بر اینکه صهیونیستها در بسیاری عرصهها همچون رسانهها، انیمیشن و سینما نفوذ دارند گفت: ایران هراسی و اسلامستیزی ازجمله اهداف غرب در تولید بازیهای رایانهای است و راهکار مقابله با این حربه، افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی است.
در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد هفته گیم ایرانی در کشورهای مختلف مانند هفته فیلم برگزار شود. او همچنین خواستار حمایت جدیتر وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش برای توسعه بازیهای آنلاین شد.حسینی با بیان اینکه ۲۰تیم بازیسازی از دانشگاهها در این رویداد حضور دارند اظهار امیدواری کرد که مسئولان اقتصادی تدابیر ویژهای برای اختصاص تسهیلات بانکی به تیمهای تولیدکننده گیم اتخاذ کنند. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزاری نخستین دوره جشنواره و نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران تاکنون، ۵۰۰بازی رایانهای در کشور تولید و در عین حال در دوره سوم، به بازیهای رایانهای مستقل، بیش از سالهای گذشته توجه شده است.
او افزود: بازیهای رایانهای ایرانی تحسین متخصصان خارجی در این عرصه را برانگیخته است و این هنر – صنعت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به بازیهای رایانهای بهعنوان رسانهای فرهنگساز و نه صرفا سرگرمکننده نگاه میکنیم و معتقدیم این رسانه میتواند منتقلکننده پیام به مخاطبان باشد از اینرو همه باید از این هنر – صنعت حمایت کرده و رسانهها نیز یاور بازیهای تولیدشده ایرانی باشند.
او اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور بازار بازیهای رایانهای با حضور کشورهای اسلامی و منطقه در کشورمان برپا شود. سومین جشنواره و نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران از فردا تا ۲۶ مردادماه در مصلای امام خمینی برگزار خواهد شد.
همشهری