۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۷۱۱
با تاکید بر آمادگی مسکو برای توسعه همکاری‌های هسته‌ای با تهران
سفیر روسیه در تهران معتقد است که اکنون موفقیت مذاکرات آتی ایران و گروه «1+5» بستگی به تمایل و جدیت برخی اعضای این گروه برای حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دارد.
"لوان جاگاریان" سفیر فدراسیون روسیه در ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ممکن است بتوان به موفقیت دست یافت، اگر تهران کمی نرمش نشان داده و گروه «1+5» هم در حل و فصل مسالمت‌آمیز این مسئله جدی باشد.

سفیر روسیه یادآور شد: تجربه "حسن روحانی" رئیس‌جمهور جدید ایران که در اوایل سال‌های 2000 ریاست تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت، کاملا مشهود است و در حال حاضر همین تجربه برای ادامه مذاکرات لازم است. در عین حال نباید انتظار داشت تنها یک طرف مذاکرات از خود نرمش نشان دهد. موفقیت در حل و فصل نهایی مذاکرات هسته‌ای به جدیت و تمایل برخی اعضای گروه «1+5» برای حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نیز بستگی دارد.

جاگاریان با اشاره به اینکه یکی از شرایط لازم برای مذاکرات سازنده و نتیجه بخش پیرامون برنامه هسته‌ای ایران عادی شدن روابط غرب با ایران است، گفت: رهبران ایران همواره آماده توسعه روابط سازنده با همه طرف‌های علاقه مند بوده و هستند. سئوال اینجاست که آیا غرب حاضر است در ازای این مسئله به تهران پیشنهادی بدهد و اینکه غرب تا چه اندازه تمایل دارد خود را با امکانات ایران، بخصوص در حل و فصل مسائل حساس و مهم بین‌المللی مطابقت دهد.

سفیر روسیه در ایران تاکید کرد چنین استدلالی که روسیه در صورت نزدیکی روابط غرب با تهران، ممکن است نفوذ خود در منطقه را از دست بدهد، کاملا بی‌پایه و اساس است.

وی افزود: بدون تردید روسیه، ایران را یکی از شرکای مهم منطقه‌ای تلقی می‌کند، البته امکانات این کشور برای تامین منافع ملی خود به مراتب بیش از آن است که در نگاه نخست به نظر می‌رسد.

جاگاریان در عین حال تاکید کرد که روسیه کاملا آمادگی دارد تا همکاری‌های خود با ایران در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز را بعد از آغاز به کار کامل نیروگاه اتمی بوشهر افزایش دهد.

وی یادآور شد: مسلما در حال حاضر برای ما اولویت تامین ثبات و امنیت فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر است. بعد از اطمینان پیدا کردن از این مسئله دورنمای توسعه همکاری‌ها بین دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه طرف روسی همواره اجرای تعهدات بین‌المللی خویش را با تامین منافع اقتصادی کشور مطابقت داده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر