۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۹۵۷
استاد دانشگاه بوستون آمریکا:
«جفری کارلینر» معتقد است که هر گونه تحریم جدیدی علیه تهران تاثیر کمی بر اقتصاد ایران و یا امنیت منطقه خواهد داشت.
به گزارش پایداری ملی، آمریکا در اقدامی خصمانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک گروه تروریستی خواند. این اولین بار در تاریخ روابط بین الملل است که دولتی به طور یکجانبه بخش نظامی کشور دیگری را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد.

در این راستا گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا انجام شده که در ادامه می‌آید.

*به نظر شما دلیل خوانده شدن سپاه پاسداران اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی خارجی از سوی واشنگتن چه بوده است؟

اهداف ترامپ از معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی هنوز مشخص نیست. شاید هدف آن ایجاد یک ژست سیاسی جهت نشان دادن خصومت امریکا نسبت به بخشی از حکومت ایران که نقش عمده‌ای در درگیری‌های سوریه، یمن و سایر نقاط خاورمیانه دارد، بود.

برخی از ناظران فکر می‌کنند که تحریم‌های جدید برای نشان دادن حمایت امریکا از بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل که یک روز پس از اعلام تحریم‌ها برگزار شد، علیه ایران تحمیل شده است اما این صرفاً گمانه زنی است.

*تأثیر این عمل بر امنیت منطقه چه خواهد بود؟

تحریم‌های جدید بعید است که تأثیر زیادی بر ایران و اقتصاد آن داشته باشد از آنجا که ایالات متحده امریکا پیش از این تحریم‌هایی را بر بخش‌هایی از سپاه پاسداران، رهبری آن و تجارت و سایر روابط اقتصادی با ایران به طور کلی اعمال نموده است. تحریم‌های جدید که میزان آن کم است به تحریم‌های قبلی اضافه می‌شوند و احتمالاً تأثیر کمی بر امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه دارند.

*آیا این اقدام با قانون اساسی آمریکا تطابق دارد؟

دادگاه‌های ایالات متحده امریکا تصریح کرده اند که بسیاری از اقدامات دولت ترامپ بر خلاف قوانین ایالات متحده امریکا یا قانون اساسی این کشور است از جمله اقدامات مربوط به مهاجرت، محیط زیست و بسیاری از موضوعات دیگر سیاست داخلی.

با این حال، بسیار بعید است که دادگاه‌های ایالات متحده امریکا در مورد اینکه آیا تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران علیه قوانین ایالات متحده یا قانون اساسی این کشور است، تصمیم گیری نماید.

رؤسای جمهور ایالات متحده امریکا و دولتهای آنها دارای اختیارات گسترده‌ای در زمینه سیاست خارجی هستند و اعمال تحریم‌ها علیه کشورهای دیگر قطعاً در اختیار رئیس جمهور است.

*آیا ممکن است شاهد تحریم‌های بیشتری از طرف دولت ترامپ علیه ایران باشیم؟

احتمال اینکه ترامپ تحریم‌های اضافی را در آینده علیه ایران اعمال کند بسیار زیاد است. درست مانند تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، هر گونه تحریم جدیدی علیه تهران تأثیر کمی بر اقتصاد ایران و یا امنیت منطقه خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر