۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۶۸۸
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت سامانه‌ای اتوماتیک که برای مطالعات در زمینه تخمیر میکروبی مواد خوراکی نشخوارکنندگان در شکمبه و فرآیند تبدیل توده زیستی به سوخت زیستی به کار می‌رود، خبر داد.
به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمود شیخ زین الدین رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت سامانه‌ای اتوماتیک که برای مطالعات در زمینه تخمیر میکروبی مواد خوراکی نشخوارکنندگان در شکمبه و فرآیند تبدیل توده زیستی به سوخت زیستی به کار می‌رود، خبر داد.

وی گفت: سامانه اتوماتیک اندازه گیری تولید گاز برای تعیین سینتیک تخمیر میکروبی روشی آسان، کم هزینه و دقیق برای مانیتور کردن میزان گاز تولیدی در واحد زمان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه نمونه مورد آزمایش و مایع میکروبی (Inoculum) در داخل بطری‌های مخصوص کشت ریخته و درب بطری‌های با استفاده از یک قطعه استیل مجهز به واشر (O-ring) بسته می‌شود، افزود: با استفاده از شیلنگ مخصوص و کاملا نفوذناپذیر به گاز دی اکسید کربن متصل بر روی درب بطری، فشار گاز تولیدی به سنسور فشار منتقل شده و سپس داده‌ها، به داده‌های دیجیتال تبدیل و در واحد زمان بر روی صفحه نرم افزاری اکسل ثبت می‌شوند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: با استفاده از شیر برقی، فشار تجمع یافته در بطری‌های کشت، بسته به نوع آزمایش (قابل تنظیم در نرم افزار) پس از ثبت بر روی صفحه اکسل، از بطری خارج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه منحنی‌های حجم فشار گاز تولیدی در واحد زمان توسط اپراتور، قابل ترسیم بر روی صفحه اکسل است، تصریح کرد: امکان تعیین سینتیک هضم و تخمیر میکروبی مواد خوراکی با سرعت و دقت زیاد، امکان بررسی تعداد زیاد نمونه (حدود 50 نمونه) در نوبت، امکان ارتباط بی سیم با کامپیوتر به منظور ثبت اتوماتیک داده‌ها و امکان ساخت بن ماری شیکردار برای هر واحد متناسب با تعداد بطری‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه است.

شیخ زین الدین با اشاره به کاربردهای این سامانه اظهار داشت: این سامانه در مطالعات مربوط به تخمیر میکروبی مواد خوراکی نشخوارکنندگان در شکمبه، مطالعات هضمی در انسان، اندازه گیری فعالیت مخمرها، مطالعات مربوط به سوخت‌های زیستی در فرآیند تبدیل توده زیستی به سوخت زیستی و مطالعات مربوط به تولید بیوگاز از پسماندها کاربرد دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر