۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۴۶۲۶
عاموس یادلین:
رئیس اسبق دستگاه اطلاعات نظامی وزارت جنگ اسرائیل با بیان اینکه راه‌اندازی رآکتور آب سنگین اراک، ایران را در مسیر مصونیت در برابر حمله نظامی قرار می‌دهد، می‌گوید باید از عملیاتی شدن این رآکتور جلوگیری شود.

«عاموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی امروز به کشورهای مذاکره‌کننده با ایران توصیه کرد که تنها به توقف غنی‌سازی 20درصد قانع نشده و از عملیاتی شدن رآکتور آب سنگین اراک هم جلوگیری کنند.

وی در بخشی از یادداشتی که در روزنامه «نیویورک‌تایمز» منتشر کرده، با بیان این ادعا که راهبرد هسته‌ای ایران برای تولید بمب، سه بُعد دارد، آورده است: اگر قرار است معامله‌ای با ایران انجام شود، باید تمام این سه بُعد، در نظر گرفته شود.

غنی‌سازی تا 20درصد، ذخیره‌سازی حجم انبوهی از اورانیوم با غنای پایین و نهایتا غنی‌سازی پلوتونیوم سه مسیری است که به ادعای یادلین، ابعاد اصلی راهبرد هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند.

این مقام اطلاعاتی سابق اسرائیل در ادامه اولا از کشورهای غربی می‌خواهد که در مذاکرات خود حق بازرسی آژانس از همه تاسیسات هسته‌ای ایران را به دست آورند و ثانیا توجه آن‌ها را به رآکتور آب سنگین اراک معطوف می‌کند و می‌گوید غنی‌سازی پلوتونیم مسیر دومی است که ایران می‌تواند از طریق آن به بمب هسته‌ای دست یابد.

وی بر پایه همین استدلال، می‌نویسد: مذاکره‌کننده‌های غربی باید از ایرانی‌ها بخواهند که راکتور اراک را تعطیل کنند. این موضوع بسیار مهم است. چراکه غرب احتمالا به دنبال آن است که از حمله نظامی به یک راکتور «داغ» که می‌تواند تبعات زیست‌محیطی گسترده‌ای داشته باشد، جلوگیری کند. به محض اینکه که رآکتور اراک عملیاتی شود، عملا در برابر حملات نظامی مصون می‌شود و در نتیجه غرب یکی از اهرم‌های فشار اصلی خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توان تولید سلاح هسته‌ای، از دست می‌دهد.

یادلین در پایان می‌نویسد: مذاکرات با ایران باید از سر گرفته شود، هرچه زودتر، بهتر. اما سران کشورهای غربی همچنان باید از دو اهرم فشار خود یعنی تحریم و تهدید معتبر نظامی بهره ببرند و همزمان اطمینان یابند که هر توافقنامه‌ای هر سه بُعد برنامه هسته‌ای ایران را در نظر گرفته باشد. پیام اعتدال از جانب تهران، نباید اجازه دهد که پیشرفت‌های مداوم ایران به سمت بمب، نادیده گرفته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر