۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۴۵۶۲
رييس جمهوري در نخستين نشست خبري:
رييس جمهوري با بيان اين كه مذاكرات با گروه ۱+۵ با شكست مواجه نشده است گفت: بعد از اين كه مسوولين مذاكره كننده تعيين شدند با گروه ۱+۵ مذاكرات صريح تر و جدي تري خواهيم داشت.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار واشنگتن پست مبني بر اين كه آيا مذاكرات با ۱+۵ به شكست منتي شده است؟، آيا شما در نظر داريد به مذاكره مستقيم با آمريكا فكر كنيد؟ و آيا قصد داريد كه در دولت خودتان اجاز دهيد كه ديپلمات هاي آمريكايي براي صدور ويزا براي ايرانيان و ايجاد بخش كنسولي به ايران بيايند؟، گفت: خوشبيني ايشان (خبرنگار) خيلي زياد است چون هنوز تا آن نقطه اي كه بيان شد فاصله زيادي داريم.
روحاني ادامه داد: مذاكرت ۱+۵ به تعبير اين خبرنگار به شكست منجر نشده است و به آن نتايجي كه مورد نظر بوده، دست نيامده است.
وي گفت: اما اين كه خبرنگار مقدمه اي را چيده و گفت چون مذاكرات ۱+۵ با شكست مواجه شده پس بايد مذاكره مستقيم با آمريكا باشد اين موضوع مقدمه اي نياز ندارد.
رييس جمهوري خاطرنشان كرد: هركس كه با حسن نيت حاضر باشد با ما حرف بزند و احساس كنيم منافع ملي مان در آن مذاكره تامين مي شود، مشكلي نخواهيم داشت حالا آن طرف ما هركسي ولو آمريكا هم باشد.
روحاني ادامه داد: بقيه مطالبي كه ايشان گفتند مربوط به آينده خيلي دور است كه ما نمي دانيم شرايط چه مي شود. اينها وابسته به اين است كه ما حسن نيتي را از طرف آمريكايي ها ببينيم و آنها براي مذاكره جدي هستند و ببينيم دنبال زبان فشار و زبان تهديد نيستند، ما سياستي كه آنها تعبير به چماق و هويج مي كنند هيچ وقت نمي پسنديديم و الان هم نمي پسنديم.
رييس جمهوري يادآور شد: اگر واقعا اساس منطق باشد و راه حل دست يابي به منافع متقابل باشد راه باز خواهد بود براي اين كه با هر كشوري ولو با آمريكا حرف بزنيم و صحبت كنيم.

** در طول ۱۰۰ روز اول آمار و ارقام را صادقانه به مردم ارايه مي كنيم
خبرنگار روزنامه ابتكار از رييس جمهوري پرسيد كه ۸ سال پيش درهمين روزها رييس جمهوري سابق وعده داده بود كه نفت را كنار نان در سفره خواهد نشاند، آن زمان كه هيچ، بعد از ۸ سال زمان نه نفت آمد و حتي مي شود گفت كه نه نان ماند!، مي خواهم توصيف شما را از ميراث و اقتصادي كه روز شنبه ۱۲ مرداد تحويل گرفتيد در قالب چند شاخص اقتصادي بدانم و اين كه در كوتاه مدت بر معيشت و همان سفره مردم، دولت يازدهم چه تدارك ديده است؟
روحاني پاسخ داد: در بخش اول سوال عرض كردم كه در طول ۱۰۰ روز اول همكاران من در بخش هاي مختلف آمار و ارقام را صادقانه به مردم ارايه خواهند كرد.
وي يادآورشد: البته كم و بيش نخبگان، مردم از آمار و ارقام خبر دارند؛ هميشه مي گويم تورم را آن كسي كه بهتر از همه مي فهمد و معيار سنجش است جيب مردم است نه بانك مركزي و يا مركز آمار، آنها در مرحله بعدي است.
رييس جمهوري ادامه داد: همه مي دانند وضع اقتصادي، تورم و گراني چيست؟، لازم نيست آمار بيكاري ارايه دهيم، هركس در خانه خودش براحتي مي تواند بفهمد كه بيكاري در چه مرحله اي است؟ اما در عين حال ما آمار و ارقام دقيق را در اختيار مردم قرار خواهيم داد.
روحاني اظهارداشت: همه تلاش هماني است كه ايشان گفتند، بهبود معيشت مردم، زندگي بهتر مردم و براي اين كار بايد اميد، آرامش و ثبات بوجود آيد و شرايط براي رونق اقتصادي آماده شود كه دولت در برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت خود در پي اين خواهد رفت كه به زندگي مردم بهبود ببخشد.
وي ادامه داد: اما در عين حال واقعيت هاي كشور و جامعه را هم صادقانه به اطلاع مردم خواهد رساند و همچنان از مردم استمداد مي طلبم و مي گويم كه اين دولت هيچ كاري را بدون كمك و حمايت مردم نمي تواند انجام دهد و مطمئنم كه همه كارهاي دولت با كمك و حمايت مردم و به اذن الهي شدني است.

** معيار انتخاب وزرا، شايستگي آنها بود
خبرنگار فارس از رييس جمهور پرسيد كه بعد از معرفي كابينه انتقاداتي از سوي برخي رسانه ها و جريانات هم مطرح شد. از حضور برخي افراد كه به اعتقاد برخي منتقدين با عوامل حوادث ۸۸ مرزبندي شفافي نداشتند و حضور آنها مغاير اعتدال مطرح شد تا چينش كابينه با فشار برخي جريانات و ناديده گرفتن سهم زنان كه از شعارهاي جنابعالي بود. اگر امكان دارد درباره نحوه انتخاب همكارانتان و آن عناصر اصلي كه براي انتخاب آنها در نظر گرفته ايد براي مردم توضيح دهيد.
روحاني با بيان اين كه معيار ما براي انتخاب كابينه، شايستگي هاي افراد، شرايط كشور و نياز كشور به افراد با تجربه و با سابقه بود، گفت: ما احساس كرديم زمان نداريم براي اين كه بار ديگر بخواهيم خطا كنيم و بر اين اساس بايد افرادي كه داراي تجربه و تخصص كافي هستند و نشان دادند در گذشته چكار كردند آنها را برگزينم و انتخاب كنيم.
رييس جمهوري تاكيد كرد: با صراحت اعلام مي كنم هيچ كسي به من به عنوان رييس جمهور فشاري نياورد كه كسي را انتخاب كنم و كسي هم نيستم كه در شرايط فشار تصميم بگيرم و اين كار را نخواهم كرد.
روحاني ادامه داد: تمام افرادي را كه من انتخاب كردم تصميم خودم بوده البته با ديگران مشورت كردم و از مشورت همه استفاده كردم اما آنچه كه در بيرون شايع است من به صراحت اعلام مي كنم كه واقعيت ندارد و درست نيست.
وي يادآور شد: دولت شركت سهامي نيست كه بگويد اين گروه يا آن گروه اين جناح يا آن جناح سهمش چه مقدار است.
رييس جمهوري يادآور شد: مبناي ما اعتدال گرايي، تخصص گرايي، پاك دستي ، ايمان، تقوا، تجربه، كارداني و شناخت واقعيت هاي كشور، اخلاق و باور به آنچه كه مردم در انتخابات گفتند به عنوان يك اصل مهم بوده است.
روحاني افزود: اين كه به برخي افراد اتهاماتي را وارد مي كنند صحيح نيست و غيراخلاقي است؛ البته خود به خود ممكن است اين مسايل در مجلس شوراي اسلامي احتمالا مطرح شود كه من در آن جا پاسخ خواهم داد و از تمام وزرايي كه پيشنهاد داده ام شناخت قبلي دارم و با قاطعيت از تك تك آنها دفاع مي كنم.
وي تاكيد كرد: هيچ كس در انتخاب اعضاي كابينه به من فشار نياورده مخصوصا آنهايي كه در انتخابات در كنار من بودند همصدا با من بودند.
رييس جمهوري افزود: گاهي بعضي هايي كه در يك مسير ديگر بودند مستقيم يا غيرمستقيم مي خواستند فشاري را شروع كنند اما در همان لحظه اوليه ديدند كه عكس العمل من در برابر فشار چگونه است.
روحاني اظهارداشت: به ملت شريف ايران اعلام مي كنم مبناي انتخاب من نه سهم خواهي گروه ها و جناح ها بوده، مبنا معيارهايي بوده كه وجود داشته و البته كارگروه ها ۲۸ معيار تعيين كرده بودند و همه افرادي كه من انتخاب كردم به نحوي در ليست كارگروه ها وجود داشتند و آنها را مورد بررسي قرار داده و با خيلي از آنها من از گذشته دور آشنا بودم.
وي ادامه داد: بنابراين آنچه كه بيان شد فشار بوده اصلا واقعيت ندارد و اينگونه نيست. مبنا بر شايسته سالاري و اعتدال گرايي بوده است.
روحاني گفت: به مردم عزيزم اعلام مي كنم بر مبناي قولي كه دادم عمل كردم و اگر خداي نكرده روزي بخواهم قولي كه دادم عمل نكنم به اشتباه يا عمد از مردم عذرخواهي مي كنم. من وظيفه خودم مي دانم كه همانطور كه قسم خوردم امانت دار مردم باشم و از حقوق مردم دفاع كنم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر