۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۴۵۶۱۱
کنفرانس ملی پدافند کالبدی عمران، معماری و شهرسازی/
اداره کل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی با همکاری مجمع مهندسان جوان استان، دانشگاه تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، کنفرانس ملی پدافند کالبدی عمران، معماری و شهرسازی را برگزار کرد.

به گزارش پایداری ملی، ".محمدرضا پورمحمدی" امروز در کنفرانس ملی پدافند کالبدی عمران، معماری و شهرسازی که در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه امنیت بسیار بیشتر و جلوتر از تامین نیازهای اساسی مطرح است، اظهار کرد و گفت: در کل جهان تامین ایمنی و امنیت یکی از مسائل مهم برنامه استراتژیک و حکم روایی خوب است. همانطورکه در تعالیم دینی ما یاد شده است، "امنیت" انسان وجامعه بشری را از ترس و وحشت سعادت می بخشد.

وی افزود: باتوجه به آمار و ارقام بحران ها متوجه خواهیم شد که تعداد بحران ها در حوادث طبیعی و انسانی همه ساله بیشتر می شود. در سال 1975 فقط یکصد بحران به عنوان مفهوم بحران در دنیا ثبت شده بود؛ درسال 2000 نزدیک 550 بحران به مفهوم بحران اضافه شد؛ در سال 2015 این عدد به بیش از هزار بحران رسیده است. قسمت تامل و تاسف بار این شرایط مربوط به قربانیانی است که اغلب شامل افراد جهان سومی است.

وی با بیان اینکه در مواجهه با بحران و مشکلات، دو رویکرد عقلانی اولیه وجود دارد، اذعان کرد: اولین رویکرد بررسی رفتار و هنجارهایی است که منجر به بروز بحران شده و دومین رویکرد پیشگیری از اتفاقات مشابه در سال های آتی است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه مدیریت بحران در کل کشور و در مقایسه با دسیپلیم های علمی قابل توجه است که متاسفانه در ابتدای راه قرار داریم، اذعان کرد: قبل از انقلاب جمهوری اسلامی، یک سازمان دفاع غیر نظامی به صورت محدود جهت حفظ زیرساخت ها در مقابل سوانح وجود داشت که بعداز انقلاب و در سال 1382 در تعدادی ازشهرها مدیریت حوادث غیرمترقبه به دستور مقام معظم رهبری با نام پدافندغیرعامل زیر نظر نیروهای مسلح شکل گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی ابراز کرد: تدبیر کردن برای صیانت از جامعه انسانی درتمام جوامع وجود دارد؛ اما امروز در کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی به شدت با اهمیت تر است.

پورمحمدی یکی از ابعاد هشت گانه پدافند غیر عامل را پدافند کالبدی دانست و تاکید کرد: یکی از اصلی ترین ماموریت هایی پدافندغیرعامل در ارتباط با سازمان ها، افراد و متخصصان وجود دارد، شناسایی و طبقه بندی زیرساخت ها است؛ دومین ماموریت اولویت بندی مراکز حیاتی و حساس است؛ سومین ماموریت تهیه طرح های توسعه و عمران با تاکید برحوزه پدافندغیرعامل است؛ چهامین ماموریت رصد و پایش علم جدید دنیا و چونگی مواجهه و حل مشکل با استفاده از پیشرفت های تکنولوژیک است.

وی  در ادامه اظهار کرد: هدف از مجموعه اقدامات، بازمهندسی ساختار و امکانات موجوداست. بازمهندسی و یا بازآرایی فضاهای موجود از زاویه های مختلف یکی از اهداف است.

وی گفت: آئین نامه های تخصصی مبحث 21 مقررات ملی ساختمان و مسکن به بحث طراحی نظامات نیز تاکید دارد. امروزه بحث نظامات و آئین نامه های تخصصی پدافند غیرعامل باید تبدیل به یک ضرورت شود. همچنین نظام تولید و ساخت و ساز ما از همه مهم تر دانشگاه و مراکز علمی باید اهیت ویژه ای به بحث پدافند کالبدی داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ما تا سه سال پیش شرکت های رتبه دار و متخصص در پدافند غیرعامل نداشتیم و یا کم داشتیم، خاطرنشان کرد و گفت: باتوجه به اینکه همیشه دولت در تدوین مقررات به بحث پدافند غیرعامل تاکید داشته است، باید در نظر داشت که امروز در یک شرایط خاص قرار داریم و حتی چند پایگاه نظامی آمریکا در خاک کشورهای دشمن مستقر هستند. تحریم هایی که در حوزه اقتصادی بر کشورما تحمیل می شود، به معنی جنگ و ضربه زدن به کشور ایران است.

پورمحمدی اذعان کرد: امروز بحث پدافند فقط بحث پدافند کالبدی صفر نیست بلکه امنیت سایبری و پدافند زیستی که باتوجه به دنیای علم و فناوری فعالیت اش بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه باید ملاحضات توپوگرافی و گسل های فعال شهر مدنظر مهندسان و شهرسازان قرار بگیرد، افزود: یکی از خواسته هایم برای تامین امنیت و ایمنی در مجموعه شهری و زیستی استان عدم ساخت و ساز بر روی گسل فعال شهر است.

"مهندس بیتی"، دبیر علمی کنفرانس ملی پدافند کالبدی عمران، معماری و شهرسازی در ادامه این همایش اظهار کرد: وجود خطر یکی از مسائلی است که زندگی انسان با آن در گیر است و زندگی انسان ها بدون خطر وجود ندارد ولی خطر می تواند در یک چشم بهم زدن به زندگی انسان آسیب برساند.

افزود: داشتن تمهیداتی که انسان بتواند زندگی خود را از منشاء خطرات طبیعی و انسانی حفظ کند، ضرورتی است که امروزه همگان بر آن تاکید می کنند.

وی اذعان کرد: دبیرخانه همایش ملی پدافند کالبدی عمران، معماری و شهرسازی از اردیبهشت ماه سال جاری با فراخوان اعلام شده، فعالیت خود را آغاز کرد و مورد استقبال خوب پژوهشمندان و علاقه مندان قرار گرفت.

دبیر علمی کنفرانس ملی پدافند کالبدی عمران، معماری و شهرسازی به تعداد مقالات به ثبت رسیده شده در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: 300مقاله در دبیر خانه جذب کرده ایم و از این تعداد، 200 مقاله مورد پذیرش قرارگرفته شده و از این تعداد نیز 120 مقاله در حوزه معماری و شهرسازی و عمران به مرحله نهایی به ثبت رسیده است.

بیتی تصریح کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس، جذب نظر مسئولین و دانشمندان و مردم و همچنین ایجاد فرصتی برای تبادل این نظرات است. امیدوارم در این کنفرانس بتوانیم از آخرین دستاوردهایی که در این زمینه بدست می آید نهایت بهره را برده باشیم.

"علیار راستگو"، معاون سیاسی امنتیتی استانداری آذربایجان شرقی گفت: این کنفرانس توسط پدافندغیرعامل استانداری آذربایجان شرقی و مراکز علمی و دانشگاه و فنی استان با مشارکت مجمع مهندسان جوان استان برگزار شده است.

وی اظهار کرد: عمده هدف این کنفرانس آگاه سازی و ایجاد حساسیت جامع به ویژه آگاه سازی مدیرانی که در حوزه فنی و مهندسی و بحث کالبدی فعالیت می کنند است و لازم است این امر را به عنوان یک ضرورت نهادینه سازیم.

راستگو تصریح کرد: بحث پدافند کالبدی در قانون برنامه ششم توسعه کشور، به لحاظ رعایت الزامات و ملاحضات پدافندغیرعامل به عنوان یک امر بسیار مهم و مستمر یاد شده است. کشورهای توسعه یافته ای که این مسیر را طی کرده اند، بی شک از سال های دور برنامه ریزی این امر را کرده بودند.

معاون سیاسی امنتیتی استانداری آذربایجان شرقی اذعان کرد: پدافند غیر عامل از سال 82 به دستور رهبر در کشور ایجاد شده بود که در آذربایجان شرقی کمتر از 10 سال مشغول فعالیت است که باید در راستای کاهش آسیب پذیری آن را نهادینه سازی کنیم.

وی ابراز کرد: بازخورد این کنفرانس باید توسط مدیران و مردم در جامعه مخصوصا در بحث های کالبدی و فنی و مهندسی دیده شود. مجموعه اقداماتی که باعث افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری و تداوم فعالیت های ضروی و ارتقای پایداری ملی می شود نیز تحقق یابد.

راستگو در پایان افزود: مقالات خوبی در این کنفراس به دست رسیده است که بی تردید چاره ساز درمشکلات عدیده ای از این کلان شهر هستند و امیدوارم این مقالات به مرحله اجرا برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر