۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۵۰۳۵
رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درخصوص دیدار کیم و ترامپ گفت از این دیدار استقبال می‌کنیم و آماده از سر گیری روابط اقتصادی با کره‌شمالی هستیم.

به گزارش پایداری ملی،‌در آستانه دومین دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از تلاش برای آماده‌سازی ازسرگیری همکاری اقتصادی دو کره خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «یون‌هاپ»، مون در نشست هفتگی با «چونگ وا دائه» معاونش گفت: «اقتصاد کره‌شمالی باید باز شود. کشورهای همسایه، سازمان‌های بین‌المللی و بودجه‌های جهانی در آن نقش خواهند داشت. نباید رهبری خود را از دست بدیم». وی افزود: «ما بر سرنوشت خود در شبه‌جزیره کره حاکم هستیم».

وی با ابراز آمادگی برای همکاری کامل درخصوص دیدار کیم و ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ باید در از بین بردن آخرین رژیم باقی‌مانده از جنگ سرد بر روی کره زمین تلاش کند. این کار دستاورد بزرگ دیگری خواهد بود که به وضوح در تاریخ جهان ثبت می‌شود».

مون گفت: «ما از دو رهبر حمایت می‌کنیم و برای نشست آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنیم زیرا شانسی مهم برای حذف خطر جنگ و مسائل امنیتی در شبه‌جزیره کره و حرکت به‌سوی عصر صلح و توسعه اقتصادی است».

او همچنین از رهبر کره‌شمالی خواست به‌جای توسعه هسته‌ای، توسعه اقتصادی را انتخاب کند.

او با اشاره به اهمیت ملاقات کیم و ترامپ گفت: «دو رهبر کره‌شمالی و آمریکا در مسیری که تا کنون کسی در آن گام نگذاشته بود تا این حد پیش آمده‌اند».

سه‌شنبه هفته گذشته مون در تماس تلفنی با ترامپ گفت همکاری اقتصادی بین دو کره به تسریع خلع‌سلاح اتمی کره‌شمالی کمک می‌کند.

«کیم اوی کیوم» سخنگوی معاون رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در خصوص تماس تلفنی ترامپ و مون گفت: «رئیس‌جمهور مون گفت اگر رئیس‌جمهور ترامپ بخواهد، این کشور آماده ایفای نقش با برقراری مجدد ارتباط راه‌آهن و جاده‌های بین دو کره و شروع پروژه‌های همکاری اقتصادی بین دو کره است».

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» کیوم روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «اعلام پایان جنگ میان دو کره می‌تواند به تنهایی کافی باشد». وی افزود: «دولت ما از هر اعلامیه [اتمام جنگ] استقبال می‌کند زیرا آن‌چه مهم است، نقش این اعلامیه این است که به‌نرمی خلع‌سلاح شبه‌جزیره کره را تسریع می‌کند».

سخنگوی دولت کره‌جنوبی نیز دوشنبه اعلام کرد این احتمال وجود دارد که این هفته ترامپ و کیم در زمینه اعلام پایان دادن جنگ دو کره به توافق برسند. پیش‌تر این جنگ بدون معاهده صلح و تنها با اعلام آتش‌بس امضا شده توسط آمریکا، کره‌شمالی و چین متوقف شده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر