۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۴۴۵۶۳
سلیمی: عشایر در مناطق مرزی به عنوان یک پدافند غیرعامل عمل می کنند از یک طرف سیاه چادر عشایر خود به نوعی یک کارگاه تولیدی تلقی می شود و از طرفی این سیاه چادر نیز به عنوان یک پاسگاه تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی،علی سلیمی در  گفتگویی اظهارداشت خدمات ویژه ای به جامعه عشایری استان ارائه می شود، در بحث تامین آب این قشر در طول روز بالغ بر ۷۲۰ مترمکعب آب آشامیدنی عشایر را تامین می کنیم.

وی افزود: همچنین در بحث حوزه راه های عشایری در سطح مناطق عشایری استان بیش از دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری داریم، این راه ها در طول سال دو یا سه بار موردبازگشایی و مرمت قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین مناطق مستعد برای ساماندهی و اسکان عشایر شامل ۹۵ کانون در سطح استان ایلام توسط خود عشایر در قالب کانون های خودجوش حمایتی و هدایتی اسکان پیدا کردند.

سلیمی عنوان کرد: بر اساس سرشماری مرکز آمار ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه در استان ایلام زندگی می کنند.

وی افزود: در حال ۱۱ درصد جمعیت استان را جامعه عشایر تشکیل می دهند.

عشایر در مناطق مرزی به عنوان یک پدافند غیرعامل عمل می کنند

وی ادامه داد: نزدیک به ۶۰ درصد عشایر استان کوچ رو هستند، نزدیک به ۳۰ درصد عشایر نیز به صورت نیمه کوچ یعنی بخشی از اعضای خانوار کوچ می کنند.

مدیرکل امور عشایری ایلام تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ درصد جامعه عشایر هم رمه گردانی است یعنی تمام اعضای خانوار به همراه دام کوچ نمی کنند و عموما توسط چوپان این دام به سمت قشلاق و ییلاق هدایت می شود.

مدیرکل امور عشایری ایلام بیان داشت: به طور کلی ارزش اقتصادی جامعه عشایر بر اساس گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است اما با توجه به شرایط امروزی شاید بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان هم باشد.

سلیمی اظهار داشت: در حوزه امنیت نیز با توجه به این که ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داریم، بیشتر قدمگاه های قشلاقی عشایر در حاشیه مرز و مناطق استراتژیک نظامی قرار دارد که استقرار سیاه چادرهای عشایر در این نوار مرز می تواند هزینه های حفظ و حراست از مرز را برای ما کاهش دهد.

وی ادامه داد: یعنی عشایر در مناطق مرزی به عنوان یک پدافند غیرعامل عمل می کنند از یک طرف سیاه چادر عشایر خود به نوعی یک کارگاه تولیدی تلقی می شود و از طرفی این سیاه چادر نیز به عنوان یک پاسگاه تلقی می شود.

وی ادامه داد: در همان روزهای آغاز جنگ عشایر با همان سلاح های جنگی خود سازماندهی شدند و هم پای دیگر نیروهای نظامی و انتظامی ارتش و سپاه و بسیج و ژاندارمری وقت به خوبی توانستند جانفشانی کنند و کارنامه درخشانی را از خود به جای گذارند.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام عنوان کرد: این ظرفیت ها و پتانسیل هایی است که در جامعه عشایری وجود دارد و هم اکنون نیز نظام خدمات خوبی را به جامعه عشایر ارائه می دهد.

پرداخت ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در ایلام

وی افزود: بحث تامین آب، تامین سوخت و زیرساخت ها و شناسایی مناطق مستعد برای اسکان و ساماندهی آنها و نیز برای افزایش تولید و بهره وری آنها از نمونه خدمات نظام به جامعه عشایر است.

سلیمی بیان داشت: در سال گذشته که استان با خشکسالی زیادی روبه روشد، تشکل های تعاونی های عشایر استان ۱۴ هزار تن علوفه موردنیاز عشایر را تامین کردند.

وی افزود در حوزه عشایر دو راهبرد داریم یکی شناسایی عشایری که متقاضی اسکان هستند که برنامه ریزی برای این عشایر انجام گیرد و دومین راهبرد نیز ساماندهی به کوچ عشایر است.

سلیمی عنوان کرد: همچنین در بحث تسهیلات اشتغال روستائیان و عشایر ما توانستیم در سال جاری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان برای عشایر جذب داشته باشیم هدف این تسهیلات حفظ صیانت از معیشت عشایر است.

وی گفت: کمک به زنجیره تولید و گوشت قرمز یکی دیگر از اهداف ارائه این تسهیلات بوده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر