۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۴۲۵۶
لاوروف:
وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی در مورد ساخت پایگاه نظامی دوم در جنوب قرقیزستان گفت: این ابتکار دولت بیشکک بود.

به گزارش پایداری ملی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی در دانشگاه قرقیزی- اسلونی در «بیشکک» در پاسخ به سؤال مربوط به ساخت دومین پایگاه نظامی روسیه در قلمروی قرقیزستان اظهار داشت: دولت این کشور پیشنهاد ساخت پایگاه نظامی روسیه در جنوب این کشور را داد.

وی گفت: این ابتکار از طرف بیشکک مطرح شد و روسیه آماده بررسی این موضوع است.

این در حالی است که «عالی‌بیک جکشن کالاف» سفیر جدید قرقیزستان در روسیه به تازگی از علاقه‌مندی قرقیزستان به تأسیس پایگاه نظامی دوم روسیه در جنوب قلمروی قرقیز خبر داد.

پایگاه نظامی موسوم به «قند» در شمال قرقیزستان در سال 2003 تاسیس شد و طبق قرارداد از پرداخت اجاره معاف است.

در تاریخ یکم دسامبر سال 2016 «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان اجازه فعالیت این پایگاه تا سال 2058 را داد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در واکنش به این تصمیم اظهار داشت: در صورت تقویت نیروهای مسلح قرقیز و عدم نیاز به این پایگاه نظامی سربازان روس همان روز خاک این کشور را ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: روسیه نیازی به حضور در قرقیزستان ندارد و فعالیت این پایگاه تنها برای تأمین امنیت دولت این کشور است.

در پایگاه و فرودگاه نظامی قند 250 افسر و 150 سرباز خدمت می‌کنند و جنگنده‌های «سوخو - 25»، بالگردهای «می- 8» و سامانه‌های موشکی دفاع هوایی قرار دارند. 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز  وارد بیشکک شد و با «سورانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور و «چنگیز ایداربیک‌اف» وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر