۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۴۳۹۹۶
محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی موفق به ساخت پرنده‌ ۵ موتوره شدند که قابلیت مداومت پروازی نیم ساعت و حمل بار یک کیلوگرم را دارد.

به گزارش پایداری ملی، طرح پرنده دایناپنتاکوپتر با الگوگیری از پرنده‌های پنج موتوره یک ایده جدید را در این پرنده‌ها عملیاتی کرده است تا بتوان به سادگی کنترل سیستم از یک طرف اضافه کرد‌ و از طرف دیگر،‌ قابلیت مداوم پرنده را به طور قابل قبولی افزایش داد. 

این ایده عبارت است از تفکیک موضوع کنترل وضعیت پرنده با موتورهای جانبی، از افزایش ارتفاع و حمل بار آن با موتور اصلی پرنده که با این ایده امکان تغییر موتور اصلی به انواع سوختی نیز مهیا می‌شود. 

از آنجا که این ایده از نوع رفتار دایناسورها مبنی بر تفکیک کنترل رفتارهای عمومی از رفتارهای خصوصی این حیوانات گرفته شده است، در ابتدا نام پرنده کلمه داینا اضافه شده است. 

طراحی ساخت یک پرنده با قابلیت مداوم پروازی بیشتر و حمل بار سنگین‌تر، دو هدف اصلی این طرح در کنار ساده‌سازی سیستم کنترل وضعیت و نیز کاهش قابل توجه هزینه است. 

بر این اساس، هدفگذاری مداومت پروازی نیم ساعت و حمل بار یک کیلوگرم محقق شده است.

این پرنده که از سوی محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است، دارای پنج موتور است که موتور پنجم در واقع شامل دو موتور مجزاست.

سیستم کنترل موتورهای جانبی از سیستم کنترل موتور مرکزی مجزا بوده و از این رو سیستم کنترل وضعیت از سیستم حمل بار و افزایش ارتفاع جدا شده است. 

این نوع پرنده‌ها با ارتفاع تقریبی ۴۰۰ متر می‌توانند پرواز کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر