
صنعت امنیت سایبری اسرائیل، مدتها است که به عنوان بستر راهحلهای نوآورانه شناخته میشود و سال ۲۰۱۸ نیز یک سال قوی دیگر برای این رژیم بود. شرکتها در مراحل ابتدایی نسبت به قبل برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی نوظهور مانند حفاظت از تعداد وسیعی از دستگاههای متصل به اینترنت و ایجاد فنآوریهای بلاکچین به منظور رشد در محیطهای امنتر پول زیادی کسب میکردند. یواف لترسدورف (Yoav Leitersdorf)، یکی از شرکای شرکت سرمایهگذاری «YL» در این خصوص مقالهای نوشته که به شرح زیر است:
در سال ۲۰۱۸، کل مبلغ سرمایهگذاری برای شرکتهای امنیت سایبری اسرائیلی در تمام مراحل، سالانه با رشد ۲۲ درصدی به ۱,۰۳ میلیارد دلار رسید. این مبلغ با رشد ۲۳ درصدی سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مطابقت داشت. در سال ۲۰۱۸ همچنین ۶۶ شرکت جدید تأسیس شدند – که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ درصد افزایش داشت – که این امر نشان دهنده بازگشت پس از شیب سال گذشته به حالت اولیه خود بود (۶۰ شرکت جدید در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با ۸۳ مورد در سال ۲۰۱۶). بهطور مشخص، متوسط مرحله کشت ایده در سال ۲۰۱۸ نسبت به ۳.۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳.۶ میلیون دلار افزایش یافت. سال ۲۰۱۸، پنجمین سال متوالی رشد چرخه نوآوری سایبری اسرائیلی بود. از سال ۲۰۱۴، متوسط اندازه چرخه نوآوری ۸۰ درصد افزایش یافته است.
با شاخص روبهرشد صنعت امنیت سایبری اسرائیل در کل سال ۲۰۱۸، شیب ۲۰۱۷ در استارتآپهای جدید سایبری بینظیر بوده است. نه تنها منفعت کارآفرینی در رشد سایبری بوده است، شور و اشتیاق سرمایهگذار بهویژه در مراحل اولیه نشان دهنده فرصتهای بسیار در این بازار است. اندازههای چرخه در حال رشد جالب هستند، اما بیشتر نشان دهنده مسیر جریان این سرمایه است.
زمینههای نوظهور مهم در میان استارتآپهای جدید در سال ۲۰۱۸ شامل ستونهای جدید در امنیت اینترنت اشیا، امنیت بلاکچین و ارزهای مجازی، امنیت بومی ابری و «SDP» (پارامتر تعریفشده نرمافزاری) هستند. این ارقام نوظهور توجه بیشتری را نسبت به بخشهای سایبری سنتی مانند : امنیت شبکه، امنیت ایمیل و حفاظت از نقطه پایانی به خود جلب کردهاند. از تمام بخشهای نوظهور، بیشترین سرمایهگذاری با بودجهای معادل ۲۲۹,۵ میلیون دلار در تمام مراحل در بخش اینترنت اشیا انجام شده است. مسئله جالب توجه در مورد اینترنت اشیا، انشعاب دائمی آن به بخشهای جدید فرعی شامل خودرو، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل پزشکی است.
شای موراک (Shai Morag)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت امنیت سایبری اسرائیلی «Secdo» - که با مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار از سوی شبکههای «Palo Alto» در اواسط سال ۲۰۱۸ خریداری شد – با اشاره به تسریع این روند گفت:
نوآوری در چند سال آینده در این زمینهها ادامه خواهد یافت. ما همچنین نوآوریهایی را در ارزیابی و مدیریت ریسک زنجیره تأمین عرضهکنندگان در نظر خواهیم گرفت. یکی دیگر از زمینههای گسترده برای نوآوری، «SMBs» است. آنها بازاری با ارائه اندک و تشنه راهحلهای انبوه هستند. این زمینههای نوظهور، باعث هیجان من میشوند.
تجزیه و تحلیل دادهها در مورد سرمایهگذاری مرحله کشت ایده در استارتآپهای سایبری با هدف قرار دادن بازارهای سنتی و نوظهور نشان دهنده روند رشد بیشتری است. چرخههای سرمایهگذاری بدون تناسب مرحله اولیه تهاجمی سال ۲۰۱۸، روی شرکتهای در تعقیب زمینههای نوظهور امنیت سایبری تمرکز دارد. از ۳۳ مرحله کشت ایده در سال گذشته، ۲۰ مورد (۶۱ درصد) مربوط به شرکتهایی در زمینههای نوظهور بودند. مجموع تمام مراحل کشت اولیه برای شرکتهای فناوری نوظهور در سال قبل ۷۹ میلیون دلار با افزایش سالانه ۷۶ درصدی بود. ارقام واضح هستند؛ یک علاقه منکوب کننده سرمایهگذار به فناوریهای نوظهور سایبری نیز وجود دارد.
به عنوان مثال، ۲ مورد از بزرگترین مراحل اولیه سرمایهگذاری امسال مربوط به حوزه امنیت اینترنت اشیا بودند. «VDOO» - که بهوسیله کارآفرینان سابق «Cyvera» تأسیس شد (از سوی شبکههای پالو آلتو در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار خریداری شد) و راهحلهای امنیتی را برای فروشندگان اینترنت اشیا توسعه داد - افزایش قیمت ۱۳ میلیون دلاری مرحله کشت ایده داشت. «Toka Cyber»، ۱۲,۵ ملیون دلار نسبت به « Andreessen Horowitz» و دیگران به منظور توسعه پلتفرم امنیت سایبری اینترنت اشیا برای سازمانهای دولتی تأمین کرد. «Twistlock»، یک توسعهدهنده پیشگام راهحلهای امنیت ابری بومی امسال ۳۳ میلیون دلار مجموعه سوم را افزایش داد. «BigID»، که اطلاعات حساس را در برابر مقررات حفاظت از دادههای عمومی (GDPR) و دیگر قوانین خصوصی محافظت میکند، هر ۲ مراحل اول و دوم را در سال گذشته به ترتیب ۱۴ و ۳۰ میلیون دلار افزایش داد.
با استحکام و تکامل مداوم بازارهای امنیت سایبری سنتی، دیدگاههای بیشتری برای استارتآپهای سایبری ایجاد میشوند. این صنعت هنوز با داشتن مشکلات فزاینده، نیاز به راهحلهای نوآورانه دارد. کمبود نیروی کار، مقررات حفاظت از دادههای عمومی و دیگر قوانین خصوصی حفاظت از دادهها و انفجار اینترنت اشیا، چالشهای عمدهای هستند که فرصتهای قابل توجهی را برای توانمندی متصدیان در مشارکت بهوجود میآورند. سرمایهگذاران و کارآفرینان فرصتهای سبز را در افق میبینند و به دنبال پیروزی در این رقابت هستند. این اکوسیستم جدید واگرا، متشکل از سرمایهگذاران پیچیده، هوشمند و کارآفرینان متخصص است.
سال گذشته ۶۰ درصد از بنیانگذاران بیش از یک دهه ارزش تجربه در بخش خصوصی داشتند که نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش ۲۸ درصدی داشت. تجربه این بنیانگذاران به جای مدیر اجرایی یا کارآفرین بیشتر مربوط به فعالیت در استارتآپها بود. اگرچه اکوسیستم امنیت سایبری اسرائیل بهشدت به کارآموزان بالقوه آموزش فنی با خدمت در نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در سال ۲۰۱۸ وابسته است، نسبت مؤسسانی که مستقیماً از این نیروها خارج میشوند به ۲ درصد کاهش یافت که نسبت به سال قبل افت ۱۰ درصدی داشت.
در حالیکه تقریباً تمام بنیانگذاران اسرائیلی نحوه استفاده از دانش و مهارت کسب شده از واحدهای فنی مختلف نیروهای دفاعی را میدانند، نیاز به تجربه از بخش خصوصی، به عنوان یک مدیر اجرایی یا کارمند، متداولتر است. بررسی چرخه و جاهطلبی بیشتر، باعث تکامل مؤسسان میشود. بنیانگذاران، صرفاً به دنبال ساخت یک فناوری جدید و کسب سودآوری بیشتر از یک غول فناوری نیستند، بلکه آنها به دنبال یک محدوده بکر و کسب بیشترین سهام از آن ناحیه هستند.
آمیچای شالمان (Amichai Shulman)، مؤسس و مدیر فناوری سابق «Imperva» و مشاور سرمایهگذاری در «YL Ventures» به بنیانگذاران با هدف مالکیت یک بازار این نصیحت را میکند:
اطمینان حاصل کنید که توانایی توضیح در مورد تبدیل محصول یا پیشنهاد خودتان به چیزی بزرگتر از مرحله اولیه را دارید. باید بتوانید در مورد نحوه نفوذ به سازمانها در آینده – نه فقط با فروش بیشتر، بلکه با حل مشکلات بزرگتر – با مهارت صحبت کنید.
فراتر از روند کلی، سال ۲۰۱۸ خروجیهای منحصربهفردی نیز داشت. «Checkpoint-Dome۹» و « CyberArk-Vaultive»، هر ۲ خریدار و سازنده اسرائیل بودند و این نشانه تکامل بازار واقعی بود. خرید «Sygnia» بهوسیله «Temasek »، غول هولدینگ سنگاپوری نیز جالب توجه بود زیرا نشان میداد که بازار اسرائیل هر ساله به جذب کلاسها و انواع جدید بازیکنان راهبردی جهانی ادامه میدهد. علاوه بر این، خرید ۲,۱ میلیارد دلاری « Thoma Bravo» از شرکت سایبری اسرائیلی Imperva تکانهایی در این صنعت بهوجود آورد.
تیسای شابسا (Tsahy Shapsa)، مؤسس «Cloudlock» - که در سال ۲۰۱۶ با مبلغ ۲۹۳ میلیون دلار بهوسیله سیسکو خریداری شد – سرمایهگذاری روبهرشد جهانی صنعت را اینگونه توصیف میکند:
از دیدگاه یک کارآفرین، وضع دشوار ثابتی میان خروجیهای کوتاه و میان مدت و ایجاد یک شرکت موروثی وجود دارد. با شیوع سرمایهگذاریهای جهانی در اسرائیل، وسوسه فروش افزایش مییابد. اما همه این خروجیها یک مزیت دارند. آنها با رشد تجارب و تکرار کارآفرینی، زمینه را برای شرکتهای میرا به منظور تولید محلی مهیا میکنند.
زوهار آلون (Zohar Alon)، مدیرعامل و مؤسس شرکت امنیتی Dome۹ – که از سوی Checkpoint در سال ۲۰۱۸ با مبلغ ۱۷۵ میلیون دلار خریداری شد – اعلام کرد:
کارآفرینان اسرائیلی باید یک کانال ارتباطی ثابت با رهبران توسعه محلی بسازند و آن را حفظ کنند، درست مانند کاری که بیشتر افراد با تمرکز روی محصولات و مشارکت در بازار انجام میدهند.
ادامه روند بازار امنیت سایبری اسرائیل
در سال ۲۰۱۸، سرمایهگذاران بیشتر در زمینههای نوظهور تمرکز کردند. با تثبیت امنیت سایبری سنتی، زمینههای نوظهور نشانههای قویتری از خود نشان دادند. به علاوه، رشد مداوم استارتآپهای امنیت سایبری و افزایش سرمایهگذاری در تمام مراحل نشان دهنده افزایش اطمینان و اعتماد نسبت به بازار امنیت سایبری اسرائیلی بود.