۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۳۰۰
عراقچی:
وی در پاسخ به سؤالی درباره پیش شرط اخوان المسلمین مبنی بر آزادی مرسی برای خروج مصر از بحران با بیان اینکه ما مواضع خود را در مورد تحولات مصر به صورت روشن بیان کردیم، گفت: ما خواستار اتحاد ملی و حفظ انسجام از طریق گفت‌وگو بین همه جناح‌های سیاسی در مصر هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که هیچ توافق جدید بین ایران و آژانس صورت نگرفته و گفت که جمهوری اسلامی به همکاری خود با این سازمان در چارچوب NPT متعهد است و فراتر از این چارچوب را قبول ندارد.

سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه امور کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران میلاد امام حسین مجتبی را تبریک گفت.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره پیش شرط اخوان المسلمین مبنی بر آزادی مرسی برای خروج مصر از بحران با بیان اینکه ما مواضع خود را در مورد تحولات مصر به صورت روشن بیان کردیم، گفت: ما خواستار اتحاد ملی و حفظ انسجام از طریق گفت‌وگو بین همه جناح‌های سیاسی در مصر هستیم.
 
وی افزود: امیدواریم با درایتی که رهبران مصر و اخوان دارند گفت‌وگوها بین طرف‌های مختلف به نتیجه منجر شده و شاهد بازگشت آرامش ثبات به مصر باشیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش مهم مصر در تحولات منطقه به گفت‌وگوی تلفنی دیروز صالحی با همتای مصری پرداخت و افزود: در این گفت‌وگو بر حفظ انسجام ملی در مصر و اینکه بتوان به مشورت‌ها و همکاری‌های خود با دولت مصر در خصوص مسائل مهم منطقه بویژه تحولات سوریه و فلسطین ادامه دهیم، تاکید شد که مورد استقبال وزیر خارجه مصر قرار گرفت.
 
عراقچی در مورد دیپلمات ربوده شده در یمن گفت:‌هنوز خبر جدیدی در این زمینه نداریم، پیگیر هستیم و سفارت ایران در صنعا در تماس نزدیک با مقامات امنیتی یمن است.
 
وی با اشاره به احضار کاردان یمن به وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما دولت یمن را مسئول حفظ جان این دیپلمات می‌دانیم و امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌دهند شاهد آزادی هر چه سریع‌تر نیکبخت باشیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر دخالت القاعده در ربایش این دیپلمات ایرانی نیز گفت: هیچ خبر تائید شده‌ای در این زمینه نداریم و من این اخبار را تائید نمی‌کنم.
 
خبرنگاری به اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تغییر روند بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و نظر عراقچی را جویا شد که وی تصریح کرد هیچ توافق جدید با آژانس صورت نگرفته است.‌
 
وی ادامه داد: مذاکرات درباره یک چارچوب همکاری جدید آغاز شده بود که هنوز به سرانجام نرسیده و ما در قالب تعهدات پادمانی و بین‌المللی خود در چارچوب NPT کماکان آماده همکاری با آژانس هستیم و فراتر از این چارچوب را قبول نداریم.
 
یکی از خبرنگاران درباره حضور یکی از مقامات عالیرتبه امارات در مراسم تحلیف حسن روحانی سؤال کرد که عراقچی در پاسخ با بیان اینکه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب 13 مرداد ماه در مجلس برگزار می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد که از مقامات خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آید که این امر مرسومی در دنیاست.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه ما از همه کشورها به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی که به عنوان کشور موجودیت آن را قبول نداریم، برای حضور در این مراسم دعوت کرده‌ایم خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر کشورهای منطقه است و استقبال خوبی بخصوص از سوی کشورهای منطقه در این زمینه صورت گرفته است.
 
وی افزود: پس از انجام جمع‌بندی در این زمینه اسامی کشورهای شرکت کننده را اعلام می‌کنیم. اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در این زمینه حدس و گمانه‌زنی است و هیچ کدام را تائید نمی‌کنم.
 
عراقچی درباره پیگیری‌ها در زمینه باغ قلهک خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها توسط قوه قضائیه انجام می‌شود و هنوز چیزی از قوه قضائیه به ما ابلاغ نشده است.
 
وی در خصوص دعوت از مقامات انگلیسی برای حضور در مراسم تحلیف روحانی اظهار داشت:‌ما در دعوت‌های به عمل آمده استثنا قائل نشدیم و از همه کشورهای اروپایی دعوت کردیم البته تمرکز ما بر کشورهای منطقه بود و مراسم تحلیف با حضور کشورهای منطقه و دوست برگزار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر