به گزارش پایداری ملی، سردار محمدرضا مهماندار درباره واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: ابعاد مختلف این تصادف باید در نظر گرفته شود لذا با هماهنگی با دادستان تهران، سه تیم کارشناسی خبره برای این موضوع تعیین کردهایم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: این سه تیم شامل گروهی از کارشناسان تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، تیم کارشناسان فنی و مکانیک خودرو برای مشخص کردن اشکالات فنی احتمالی خودرو و همچنین یک تیم از کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه است که این تیمها صبح امروز این سه تیم به محل نگهداری خودرو نگهداری و محل وقوع تصادف اعزام شدند.
وی افزود: لازم است سهم تمام عوامل مقصر در این حادثه اعم از خطای احتمالی راننده، اشکالات راه، نقص خودرو و کوتاهی مسئولان چه به عنوان پیمانکار حمل و نقل و چه کارفرمای این حوزه مشخص شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران تصریح کرد: اتوبوس در یکی از ایستگاهها توقف نکرده بود که بر اساس اظهارات شهود، راننده از آن لحظه به بعد به دانشجویان میگوید اتوبوس ترمز ندارد و از تمامی سرنشینان میخواهد به سمت عقب اتوبوس بروند که بعد از طی کردن حدود 600 متر، راننده احتمالاً برای اینکه بتواند بهنحوی خودرو را متوقف کند وارد فضای سبز پوشیده شده از درختان کوچک شده اما نتوانسته جلوی حرکت اتوبوس را بگیرد.
مهماندار افزود: سپس اتوبوس با یک زاویه 35 درجه از جاده خارج میشود، بعد از طی مسیر 69 متری با پایه بتنی که برای تأسیسات آب در آنجا قرار داشته برخورد کرده که سرعت اتوبوس و برخورد با پایه بتنی شد تقریباً دو سوم زیر اتوبوس جمع و منهدم شود و این موضوع باعث افزایش تلفات شد.
وی ادامه داد: در تاریخ 22 آذر معاینه فنی این خودرو منقضی شده و در زمان تصادف معاینه فنی نداشته، ضمن اینکه سن فرسودگی اتوبوسهای شهری 10 سال است که این خودرو تولید سال 1381 است و از سال 1391 در سن فرسودگی قرار داشته است.
مهماندار یادآور شد: این اتوبوسها سرویس داخلی دانشگاه هستند و دانشگاه آنها را بهعنوان پیمانکار استخدام کرده تا بین دانشکدههای مختلف کار سرویسدهی را انجام دهند، در واقع این اتوبوسها مربوط به حمل و نقل درون شهری نیستند.